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About ECM


The evolution of Christian Wallumrød’s music on the ECM label … has been a source of quiet fascination. … The Zoo Is Far presents a larger ensemble than previous albums and concentrates on composed material in a series of twenty four musical episodes … The writing is dense, dark and seems to hover in the air, like a mist moving in across a Norwegian fjord. Henriksen, Larsen and Orning combine to create a sound that is not simply trumpet, violin and cello but a distinctive, almost vocal sounding, tonal area that outlines Wallumrød’s melodies while his piano provides both accompaniment and counterpoint. … Assigning labels to this music somehow misses the point of its dark beauty and melodies that somehow resonate within a part of us so deep we daren’t explore.
Stuart Nicholson, Jazzwise

Stately string statements, doomy repeated figures under strident violin, dark skirls of sound, filigree-delicate passages set against floating backdrops – an extraordinary range of textures and timbres is combined, contrasted and juxtaposed throughout this album to produce an absorbing and surprisingly coherent whole. The continual reappearance of themes in different guises serves to bind the music together, and the space granted to the individual musicians by Wallumrød’s approach clearly enables all of them to locate a still centre of inspiration in themselves.
Chris Parker, Jazzreview

Il rêve d’un autre jazz, comme s’il avait été inventé un peu plus au Nord, comme s’il était, à l’origine, un folklore imaginaire se jouant à hauteur d’homme. Et quitte à rêver, justement, on se dit que David Sylvian ou Björk devraient jeter une oreille attentive à cet Ensemble libre comme l’air. Avec ce genre d’album, ECM reste décidément à la pointe de la modernité. Recommandé.
Frédéric Goaty, Jazz Magazine

Explicitly moving away from jazz with this sextet despite the presence of musicians with jazz backgrounds, including himself, Wallumrød has reduced these elements to the peripheral, seeking, above all, a through-composed ensemble music that reflects his contacts with contemporary classical, baroque, Norwegian folk and church music. It’s exquisitely performed; the permutating blend of trumpet-violin/Hardanger fiddle/viola-cello-baroque harp and piano or harmonium, with rhythm, is uniquely beautiful.
Ray Comiskey, Irish Times

Mit The Zoo Is Far präsentiert Wallumrød erstmals sein neues Sextett auf CD – ohne Bass, dafür aber mit Cello, Violine und Barockharfe. Die kompositorischen Fähigkeiten Wallumrøds sind längst über jeden Zweifel erhaben… Vor allem aber ist er ein Meister des Group Sound. Wie er auf The Zoo Is Far die Instrumentenstimmen zunächst eigentümlich egalisiert hat, um sie aus diesem instrumentalen Gesamtkontext heraus zu einem so noch nicht gehörten Leuchten zu bringen – wohlgemerkt, ohne dafür klassische Solisten-Positionen besetzen zu müssen -, ist schlicht phänomenal. Um es klar zu sagen: Diesen Künstler und seine Musik nicht zu kennen, ist ein unverzeihliches Versäumnis.
Volker Doberstein, Jazzpodium

Spannend, wie subtil Wallumrød mit neuem Ensemble 24 Miniaturen im Spannungsfeld von aktuellem Jazz und Kammermusik inszeniert. Klänge von hypnotischer Kraft und, bei aller Reduktion, opulenter Fülle. Begegnen sich doch drei Antipoden: Piano und Barockharfe, Hardanger Fiddle und Cello, Drums und Trompete. Und formen ein Sternbild von galaktischer Schönheit – warm, zart.
Sven Thielmann, Stereoplay

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