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About ECM

Jazz Magazine/Jazzman, Événement
Classica, Choc du mois
Stereoplay, Jazz-CD des Monats

When people look back at jazz in our time, they will have to contend with pianist Keith Jarrett. It’s easy to think that from this three-disc, solo piano album. … The different moods, all described simply as “Part I”, “Part II” etc., are often extraordinary. It is cool to go where Jarret wants to. He can wax simple and melodic. He can be driven to heights by a repeating bass line. And he can follow a single line down a rabbit hole until it devolves into a polyphony of piano lines.
Karl Stark, Philadelphia Inquirer / LA Times

Both concerts had sombre openings and roamed through familiar Jarrett territory – rippling cadences, free-form romps and jazz-soaked rhythms. But each concert sounds fresh-minted and the radically different paths lead to equally different conclusions – Paris frantic and free, London more rhythmic and rooted.
Mike Hobart, Financial Times

Keith Jarrett is one of a handful of artists in jazz who gives evidence of almost continuous artistic growth, refining and improving not only his approach to the piano in terms of touch but to his melodic and harmonic conception as well. … The creation of episodes has become more refined, and also more expansive with Jarrett inclined to draw on a wide range of musical inspiration.
Stuart Nicholson, Jazzwise

The performance was extraordinary, ranging from bluesy ruminations and almost sentimental reflections to remarkable, amorphous flowing runs which recalled clouds of starlings constantly changing shape and direction. … Demonstrating the full range and power of Jarrett’s improvisational abilities, it incorporated a ballad at once limpid and florid, a bluesy bagatelle packed with tumbling runs, and a couple of the heavily rhythmic vamp-based pieces that have been his stock-in-trade. Both sets are accompanied here by the Paris concert from a few days earlier. … A precious testament to a feverish musical imagination.
Andy Gill, The Independent

Jarrett sounds equally emotionally committed, whether on exquisite ballads and impressionistic pieces, ferocious experimental work-outs or angular neo-boogie. Each recital is varied, engaging and masterfully developed. The sound quality is crisp and brilliant. Engineer Martin Pearson captures every nuance of colour and articulation…, and you can clearly hear the working of the pedals. Rather than being a distraction, this contributes to the immediacy of the experience.
Barry Witherden, BBC Music Magazine

Die beiden Live-Aufnahmen, einmal mit acht, einmal mit zwölf Teilstücken, zeigen nicht etwa einen besonders zerknirschten, sondern einen besonders inspirierten Jarrett. Die Stimmungen, in denen er sich hier treiben lässt, packen einen sofort durch ihre Intensität. Dabei bedient sich Jarrett wieder einer fast enzyklopädischen Vielfalt der Klangsprachen. … Was Jarrett hier an die Mit- und Nachwelt weitergibt, ist es wert, dass man es behält.
Roland Spiegel, CD-Tipps /BR-Klassik online

Viel zu rar hat sich der amerikanische Pianist zuletzt gemacht. Jetzt präsentiert er uns die Mitschnitte von zwei großartigen Solokonzerten in London und Paris. … Vom ersten Ton an zieht Jarrett die Zuhörer in seinen Bann… Jarrett lässt seine Finger Gefühle malen – eindringlich, treibend, energiegeladen oder rau und hungrig, bevor er mit fast kristallinem Anschlag winterliche Traumsilhouetten zaubert. Die Stücke wirken dabei wie wohlgerundete, in jahrelanger Kleinarbeit geformte Kompositionen – und sind doch Improvisationsmomente. Ein starkes Stück, diese drei CDs.
Sabine Meinert, Financial Times Deutschland

Diese beiden Konzerte… zeigen einen bald elegisch innigen, bald hymnisch jubelnden Jarrett – und in jedem Augenblick einen Mann, bei dem Virtuosentum und emotionale Tiefe korrelieren. Im Gegensatz zu früheren Soloabenden… sind diese beiden Konzerte suitenartig aufgebaut und arbeiten mit starken Kontrasten der einzelnen Sätze. … Wer wollte nicht ergriffen und beglückt einer Musik lauschen, die, wie es mystische Lehren in Ost und West nahelegen, nur einer spielen kann, der zuvor ganz leer geworden ist und dann aus dem Moment heraus etwas Unerhörtes erschafft.
Manfred Papst, Neue Zürcher Zeitung am Sonntag

Einmalig ist die Gratwanderung zwischen konzentrierter Melodik und spontaner Eingebung, meist in kürzeren Stücken. Testament: Paris/London knüpft an die Klasse des Carnegie Hall Concert an: süffige Lyrik, markante Rhythmik, Blues, Jazz, Impressionismus.
Matthias Inhoffen, Stereoplay

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