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About ECM

Duni sings in Albanian, but though these Balkan melodies are reclaimed with scrupulous care, her technique runs from flawlessly pitched, hymnlike incantations to swerving wordless improv in the style of Norma Winstone or Sidsel Endresen, while her partnership with Swiss pianist Colin Vallon’s trio enhances the discreet subtleties of her jazz sensibility. An early track such as the solemnly pulsing Kjani trima is traditional, but Duni shifts from a melodious suppleness to skimming improvisation in the more emphatic Kur Te Kujtosh, and becomes turbulently emotional over Vallon’s sinister banging chords after the tranquil beginnings of Vajze e Valeve. [...] This quartet definitely sound like rising star material for ECM.
John Fordham, The Guardian

This traditional framework is given new focus as sensitive as it is vivid, with Duni’s subtly pitched improvisatory inclinations, including blues-touched vocalese, receiving nudging, nuanced support from Swiss pianist Vallon and his cohorts. In fact, support is the wrong word, so seamlessly do the contributions from all participants fashion a poetics of the ancient and the new. [...] Although mostly reflective in nature, the music can also really fly, as in ‘Up’. Highly recommended.
Michael Tucker, Jazz Journal

Matanë Malit presents one of themost captivating new voices in the global jazz scene. Elina Duni is a jazz and classically-trained singer from Albania. Gifted with a pristine voice, she incorporates Balkan folk music into her sound. [...] Matanë Malit is a beautifully sculpted album of Albanian folk music transformed into elegant atmospheric jazz.
A. Romero, World Music Central

Die Albanerin, hier kongenial begleitet vom Trio des Pianisten Colin Vallon, hat die Qualität zu einer im besten Sinne des Wortes Volkssängerin zu werden, zu einer magischen Geschichtenerzählerin. Wie sie die überwiegend traditionellen Stücke aus ihrer Heimatregion interpretiert, ist von einer geradezu aufwühlenden Souveränität. Ein Meisterwerk.
Volker Doberstein, Jazzpodium

Once you enter into the enchanted sound world of Matanë Malit (‘Beyond the Mountain’), vocalist Elina Duni’s ECM debut, it’s impossible to break free from its spell. It not only contains some of the most beautiful singing I’ve heard this year, but also introduces you to a treasure trove of Balkan folk songs.
Peter Quinn, Jazzwise

Eine melancholische Musik von seltener Leidenschaft und Emotionalität. […] Vor allem aber ist es eine Musik, die beide Welten, die albanische und die helvetisch-mitteleuropäische, reflektiert und dadurch eine ganz eigene musikalische Sprache entwickelt.
S.K., Der Sonntag

Im Kontrast zu der aufgesetzten Coolness mancher Kolleginnen verfügt sie über eine ausdrucksstarke Stimme, mit der sie traditionelle albanische Folksongs in den großen Ozean improvisierter Musik überführt. Ihre Vokalkunst, in der wie in „Erë pranverore“ auch faszinierende Scat-Vocals einfließen können, ist wie ein Instrument in die mit ähnlich kreativen Diskursen agierende Gruppe integriert.
Gerd Filtgen, Fono Forum

Manfred Eicher signe peu de chanteuseses sur ECM, mais quand il le fait, il ne se loupe pas.
Mathieu Durand, Jazz News

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