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About ECM

Setzte der Italiener in der Vergangenheit auch unkonventionelle spirituelle Themen in Musik um, so untersucht er in seinen impressionistischen ‘Songs’ nun das harmonische Gleichgewicht zwischen modalen und vortonalen Gesängen und Tänzen, die beispielweise auf von Aristophanes oder Dante beschriebene, mythische oder visionäre Orte verweisen. Battaglias Spiel ist dabei lyrisch sensible, dringt tief in das Reich der Harmonien vor und lässt den beiden Mitmusikern Raum für ein gleichberechtigtes Miteinander. So entsteht eine kammermusikalische Dichte, eine Magie, bei der die Beteiligten zu voller Entfaltung gelangen. Mit diesen wirklich schönen Klanggemälden des Trios kommt ECM genau zur richtigen Zeit, um dem Winter seinen Soundtrack zu geben.
Olaf Maikopf, Jazzthing

...it was something of a surprise when he reenlisted drummer Roberto Dani and double bassistSalvatore Maiore, who'd both performed on Re: Pasolini's sextet disc (and, in the case of Maiore, one of Raccolto's two trios). Clearly Battaglia felt compelled to further explore a specific chemistry with these two players, but in a more intimate setting. Rather than adhering to conventions often suggested by this standard configuration, however, The River of Anyder (2011) turned out to be career-defining album of unsettling and unpredictable beauty.
It's also clear that Battaglia enjoyed the experience because, for the first time since commencing his work with ECM, the pianist has delivered a second recording with the identical lineup. WithSongways, Battaglia continues to explore a similar direction as Anyder, equally defined by gossamer lyricism and delicate interaction, whether in the context of stricter form or more open-ended rubato freedom. But here, the diaphanous interplay is more profound, even as Battaglia's writing for the trio has become increasingly specific, allowing each member greater freedom to more fully realize their roles in what is an equilateral triangle of finesse, melodism and subtle power.
[...]the same out of time rather than of a time quality that so defined River of Anyder is even more omnipresent on Songways' 10-song, 78-minute program. Songwayscapitalizes on the strength of a trio that's been honing its craft in multiple contexts for eight years, finding beauty in every nook and cranny even as it eschews the obvious, and continues to hone its profoundly lyrical language with music that paints vivid pictures and evokes cinematic landscapes, encouraging the imagination to run where it will.
John Kelman, AllAboutJazz.com

Der als junger Konzertpianist umjubelte Mailänder kultiviert eine Art Gnostizismus, der seit dem bahnbrechenden Album ‚The River of Anyder’ (2011) das Klaviertrio als rituelle Praktik entdeckt hat. Noch kein Trio hat mit solch einer ästhetischen Entschlossenheit alle musikalischen Mittel in den Dienst der Idee gestellt, stets auch die Schönheit des Klangkörpers selbst zum Thema zu machen. Auf auskomponierten Grundlagen, die durch Cluster, Leitmotive und rhythmische Gesten miteinander verschränkt sind, versenkt sich das repetitive RubatoSpiel des Trios nun auch auf ‚Songways’ in eine Welt der Interferenzen und Obertöne. Battaglias ziseliertes Spiel scheint dabei mit west-östlichen Archaismen immer wieder imaginäre Orte aufzusuchen. Auf die literarischen Angebote, die Battaglia in und mit seinen Titeln macht, wenn er uns von Homers ‚Ismaro’ zu Edgar Allan Poes überpünktlichen Schildbürgern in der Erzählung ‚Vondervotteimittis’ führt, sollte man sich einlassen: weil Lektüre und Klangerfahrung sich wechselseitig schärfen und weil man so viel tiefer in die poetischen Quellen eintaucht, aus denen sich Battaglias wundersames Schaffen speist.
Allesandro Topa, Frankfurter Allgemeine Zeitung

Listening to ECM veteran pianist Stefano Battaglia and his trio on Songways, the words that come to mind suggest visual more than musical references. When there is movement, it is like shadow wafting across on otherwise unchanging landscape. More often, the sound hangs in the air, a suspension of fifths, spare drum taps and cymbal rolls, with isolated bass notes delineating a slow flow of chords, passing like clouds. The picture, or the music, is breathlessly beautiful. There’s ample open space, thanks to Battaglia’s extremely restrained performance. This makes every element in the mix as critical as each dot in a Georges Seurat composition. You hear every cymbal ting, muffled tom thumb and tiny bell chime played by drummer Robert Dani; on ‘Vondervotteimittis’ and elsewhere, he adds something metallic across a couple of inches of concrete floor. Their mystery adds a small but dramatic color to the trio’s overall palette. [...] More often, in Battaglia’s bare-bones accompaniments or exotically evocative themes on pieces such as the Iberian-inflected ‘Ismaro’, it feels more like listeners are on a hilltop, taking in the panorama on a windless day – or taking the time at a gallery to appreciate a painting, enigmatic but beautiful. That is never a bad place to be at all.
Bob Doerschuk, Downbeat

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