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About ECM

Layering his fidgety piano into and above ever-evolving patterns from a locked-in rhythm section, the group flirts with rock, funk and some kind of cosmic, Steve Reich informed varietal of jazz. When bassist Björn Meyer and drummer Kaspar Rast start percolating, Bärtsch touches on a new form of musical propulsion, one that isn’t necessarily swinging but alway moving, evolving and expanding, ever forward.
Christopher Barton, LA Times

Ihre Melodien sind so bewegt wie ein Bogenschütze vor dem Loslassen. Unsere Nerven sind zum Zerreißen gespannt. Und wir dürfen rätseln: Ist das komponiert, interpretiert, improvisiert? Ist das akustischer Funk, handgemachte Elektronika, kammermusikalisches Tantra? Und ist das nicht eigentlich auch ganz egal bei soviel Kraft und Lust?
Ulrich Stock, Die Zeit

The three ECM studio albums from Nik Bärtsch’s Ronin have all been precise, calibrated affairs, every insistent, repetitive note in perfect rhythmic order. So how will this pinpoint music translate into a live setting? This set, recorded at eight different venues over the course of two years, provides the answer, which is very well indeed. It helps that the five musicians have been working together for a decade – new bass player Tomy Jordi debuts on just the final track – and that this material has been honed over countless performances. But the group brings an urgency to its live appearances that has been sometimes absent from its studio work.
Simon Adams, Jazz Journal

Bärtsch deploys forlorn melodies imbued with a Satie-esque melancholia. Elsewhere his hand-muted piano strings transmute haunting arabesque into elegant koto-like flourishes. By contrast, the guttural yelps and growls emanating from Sha’s contrabass clarinet puts a fiery breath underneath the inventive metrical variations of percussionist Andy Pupato and Kaspar Rast’s constantly percolating snare and hi-hat. [...] Although marking the end of a part of the band’s history, this frequently hair-raising and dazzling summary is a celebration of their considerable achievements to date.
Sid Smith, BBC Online

Einmal mehr setzt Bärtsch auf eine Mixtur von Jazz und Minimal Music, auf jenen „Zen-Funk“, der aufs Raffinierteste mit unmerklichen Verschiebungen arbeitet und uns durch seine Insistenz bannt. Bärtschs Perkussionist Andi Pupato, der auch als Tontechniker agiert, hat über fünfzig Konzerte der Band integral aufgenommen. Aus diesem Material wurde das vorliegende Album kompiliert. Es zeigt eindrücklich, wie viel Entwicklungspotenzial in Bärtschs Kompositionen steckt.
Manfred Papst, NZZ am Sonntag

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