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About ECM

Balancing careful understatement with intense and involved group interplay, ‘Driftwood’ packs a considerable punch in the way atmosphere is built and improvisational direction unfolds […] the sound is simply stunning, Muthspiel combines two aspects of his playing personality here, the acoustic classical guitar side (beautifully gathered on the engrossing ‘Cambiata’) and the electric, the little effects like garnish, on an album mostly made up of his own compositions although the title track, at producer Manfred Eicher’s suggestion, is a piece of free improvisation. […] many moments of sheer pleasure.
Stephen Graham, Marlbank

Starke, interaktive Musik zwischen Muthspiels auch auf dem E-Instrument immer poetisch durchsichtiger Gitarre und ihren Kontrapunkten, Grenadiers singendem akustischem Holzbass und Brian Blades allgemeiner Verunsicherung der subtilen polyvalenten Rhythmik. Qualitäten wie Wohlklang und Swing sind dabei keineswegs tabu.
Peter Rüedi, Die Weltwoche

‚Driftwood‘ überzeugt durch Innigkeit, Virtuosität und Souplesse. Das kurze Titelstück ist eine vom Produzenten Manfred Eicher angeregte Improvisation, die übrigen Stücke sind ausgefuchste Kompositionen von Muthspiel. […] die Tonqualität des in den Osloer Rainbow Studios aufgenommenen Albums ist von beglückender Plastizität; das Interplay der drei Musiker überzeugt ebenso wie die individuellen Leistungen.
Manfred Papst, NZZ am Sonnntag

‚Driftwood‘ ist alles in allem ein ruhiges, nachdenklich lichtes Album geworden, voll subtiler Momente und Tiefgang. Eine Extra-Klasse für sich ist das unglaublich vielschichtige, vielseitige und von nuancierten Delikatessen nur so gespickte Spiel von Brian Blade.
Aber auch Wolfgang Muthspiel zeigt sich spielfreudig und flexibel wie eh und je, wechselt mit Leichtigkeit zwischen E- und Akustik-Gitarre, kreiert mal Rockiges oder verpflanzt einen eher klassisch anmutenden Nylon-String-Sound in die Welt des Jazz. Dazu mischt sich wunderbar knorrig der holzige Ton von Larry Grenadier.
Detlef Krenge, BR-Klassik

As much as ‘Driftwood’ speaks with the voice of three musicians whose distinctive and collective personalities imbue these eight tracks—seven by Muthspiel plus the collectively credited, spontaneously composed title track—there's a certain sense of what came before as well. When Muthspiel performs on nylon-string guitar, there are echoes of early Towner recordings like ‘Batik’ (ECM, 1978), while his electric work, despite a little tarter tone, possesses an overall ambience redolent of now fellow label-mate John Abercrombie's best recordings for the label, in particular his second trio recording with Gateway, ‘Gateway 2,’ released the same year as ‘Batik.’ […] ‘Driftwood's’ largely introspective tone is occasionally broken by brighter shards of light. When the tempo is brighter, as it is on ‘Highline,’ Muthspiel adopts a more assertive chordal stance—his grittily overdriven tone somehow managing to create sustaining chords even as he layers more deft linear work atop them as the piece builds to its definitive conclusion. Even with Blade and Grenadier's remarkably empathic—and, at times, portent-filled—ability to engage in more active trialogue with Muthspiel, the overall complexion remains impressionistic, the music filled with suggestive implication.
John Kelman, All About Jazz

Der Titel ‘Driftwood’ (Treibholz) trifft recht gut die Stimmung des Albums: den Holzklang von Kontrabass und Gitarre, wenn Muthspiel zur akustischen greift; das entspannte Sichtreibenlassen im raumgebenden Zusammenspiel der drei. Denn diese nähern sich dem Dreierformatmit dem Klang- und Musizierideal eines Klaviertrios, bemüht um die gleiche harmonisch-klangliche Dichte und vergleichbare Möglichkeiten, mit kontrastierenden Stimmen zu agieren.
Berthold Klostermann, Fono Forum

This album is one arc, one musical environment. Rapt atmospheres descend, then evolve. Muthspiel is a romantic, but he is also technically astute and concise. He plays very few nonessential notes. The essence of the Eicher aesthetic is cinematic. ‘Driftwood’ is a setting for a storyline left to the listener’s imagination, a haunting soundtrack to a movie not yet made.
Thomas Conrad, Jazz Times

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