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About ECM

Preis der deutschen Schallplattenkritik / Bestenliste 1/2007

On every level – aesthetic, emotional, technical – Holloway’s interpretations are deeply persuasive. His exceptionally clean, malleable articulation and the rich, burnished tone of his baroque violin – the bottom string possesses an almost viola-like lustre – ensures that from the very opening Adagio of Sonata No. 1, the brilliance of Bach’s counterpoint rings out with an unusual clarity. … This is playing that fizzes with intelligence, combining intensity, percipience and drama in equal measure.
Peter Quinn, International Record Review

It’s the rare performer who can make you hear familiar fare as if it were new, but John Holloway is one. On this CD, the British violinist, a leader of the early-music movement, plays Bach’s solo violin works as if he were carving them out of a heavy block of wood, and the result is at once fresh and alien. … He digs deep into each double-stop and melodic phrase, producing a series of gritty, laborious and heavy-toned renditions. … Each individual movement stands out in a new and provocative light.
Joshua Kosman, San Francisco Chronicle

Holloway is one of today’s most accomplished exponents of the Baroque violin. Although finicky, the gut-strung instrument varies from its modern counterpart in its subtlety, intimacy and, he insists, appropriateness for Bach’s music. The British musician stakes his claim on a wonderful new ECM album of the six solos. … Instead of going back to Bach’s music from the future – that is, from the perspective of the Romantic/modern repertoire of most concert violinists – Holloway approaches Bach in a line with his Austro-German predecessors Biber and Schmelzer, whose music he has also recorded to acclaim.
Bradley Bambarger, The Star-Ledger

In these fine, carefully shaped virtuoso readings Holloway demonstrates above all, perhaps, two things. First, that these really are momentous pieces, as much an apotheosis of stylized dance forms and of sophisticated contrapuntal forms as anything else Bach wrote. (The fugues are particularly impressive.) And second, that the baroque violin is capable of an amazing variety of sound colours, from the sweet and delicate to the resonantly trumpeting.
Stephen Pettitt, Sunday Times

Holloway zeigt uns, wie eigentümlich leicht und schwebend diese Musik ist, wie durchsichtig, wie aufregend unaufgeregt. Mit dem schlanken Silberklang seiner Gagliano-Violine überredet er uns, an die Körperlosigkeit, die reine Geistigkeit dieser Musik zu glauben. In der Akustik der Propstei Sankt Gerold in Vorarlberg kommt die transzendente Qualität der Sonaten und Partiten klar zum Vorschein. Holloway führt uns vor, wie geigerisch die Stücke gedacht sind – und was alles an Altem, Übernommenem und Anverwandeltem in Bachs zweiunddreißig Sätzen steckt.
Michael Gassmann, Frankfurter Allgemeine Zeitung

Nach zahlreichen CDs, auf denen John Holloway die Violinliteratur des Frühbarock erkundet hat, erklimmt er nun hier mit Bachs “Sei Soli” den Gipfel. Wie wenige Geiger seiner Generation bewältigt er dabei sowohl die technischen wie geistigen Anforderungen, die Bach seinen Interpreten stellt. Verfolgt man die Aufnahmen mit einem Faksimiledruck von Bachs Autograph in der Hand, so wird man gewahr, wie der bei aller Strenge improvisatorisch-rhetorische Gestus von Holloways Spiel die Lineatur der Notenschrift gleichsam in Ausdruck zu übersetzen versucht. ... Eine rundum beglückende Aufnahme.
Uwe Schweikert, Partituren

Der Brite John Holloway ist einer der großen Barockgeiger der Gegenwart. Seine Interpretationen der Sonaten von Biber und Veracini, alle bei ECM erschienen, gelten weltweit als Referenzaufnahmen. Jetzt hat das Label einen Bach herausgebracht, der neue Maßstäbe setzt. Holloway spielt Johann Sebastians Sonaten und Partiten für Violine solo, dieses Wunderwerk, das kein bedeutender Geiger ausgelassen hat. Holloways Bach klingt so klar und frei, so zeitlos zwischen archaischer Monumentalität und moderner Frische, dass selbst versierte Bach-Hörer staunen werden.
Jens-Uwe Sommerschuh, Sächsische Zeitung Dresden

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