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Grammy 2014, for the category “Best Choral Performance”

Die Chöre auf der neuen CD (Latvian Radio Choir, Vox Clamantis und Estonian Philharmonic Chamber Choir) bewegen sich nter der Leitung des Dirigenten Tõnu Kaljuste meistens ebenso ruhig in mittleren Lagen wie die nur um schmales weiteres Instrumentarium erweiterten Streicher (Sinfonietta Riga, Tallinn Chamber Orchestra). […] Pärt erzählt durchaus Geschichten, aber nicht über Emotionalisierung, sondern in einer Zeichenhaftigkeit, wie man sie von mittelalterlichen Gemälden kennt, in Klanggesten also. […] Wenn die neue Cd mit zwei Wiegenliedern endet, eines davon für das Kind zu Bethlehem, dann identifiziert Pärt nicht wie die Romantiker einfach Kindlichkeit mit dem theologischen Paradies. „Nicht so sehr nach dem Paradies und seiner Schönheit verlangte ihn, er trauerte um den Verlust der Liebe Gottes“, heißt es im Text zu „Adam’s Lament“. Adams Klage schließt zugleich ein, dass die Welt in ihrer konkretesten kulturellen Gestalt Schöpfung bleibt und dass das historisch höchst kontingente Kind aus Bethlehem das gebrochene Verhältnis zu ihr wiederhergestellt hat. Die verschleierte Schönheit bleibt zur Selbstoffenbarung fähig.
Michael Stallknecht, Süddeutsche Zeitung

Arvo Pärt’s standing as one of the most important choral composers of his generation is surely confirmed on this highly impressive recording featuring the Latvian Radio Choir, Vox Clamantis and the Riga Sinfonietta. The centrepiece is the title-track itself, ‘Adam’s Lament’ a large-scale work for choir and string-orchestra, composed in 2009 and premiered in the following year in Istanbul. It sets texts by the Eastern Orthodox monk Saint Silouan the Athonite (1836-1938), the strength of whose words lies in the manner in which he extends Adam’s grief and suffering to humanity as a whole, evidenced in such lines as ‘Adam wept because peace and love were lost to all men on account of his sin.’ The magnitude of such loss is reflected in Pärt’s ambitious setting. [...] There’s a real sense of drive and momentum to Pärt’s recent music, a quality that may come as a surprise to to those familiar with his earlier works.
Pwyllap Sion, Gramophone

Un arrière-goût de Paradis. L’excellente anthologie des motets d’Arvo Pärt dirigès par Tõnu Kaljuste renvoie l’auditeur à des valeurs universelles.
Bertrand Dermoncourt, Classica

For his latest recording, Pärt has collected eight different works for various combinations of instruments and singers in four different languages: Russian, Latin, French and Estonian. This nourishing anthology, handsomely produced and annotated, demonstrates Pärt’s wide range and ingenuity in combining various isntrumental and vocal forces to illuminate a text’s inner life.
Harlow Robinson, Sunday Telegram

Co-commissioned by the European Capitals of Culture for 2010 and 2011 (Istanbul and Tallinn respectively), as befits its prelapsarian subject matter, ‘Adam’s Lament’ for chorus and string orchestra possesses a kind of tragic grandeur which goes straight to the heart. In this premiere recording featuring the Latvian Radio Choir, Vox Clamantis and the Sinfonietta Riga, Tonu Kaljuste – one of the great interpreters of Pärt’s music – directs a performance of absolute authority and technical security, with choir and orchestra capturing the work’s magical amalgam of transcendental reflection and heart-wrenching regret at the loss of Eden.
Peter Quinn, International Record Review

Pärt tisse des phrases éthérées (fabuleuse puretée des voix mélée du Choeur de la Radio lettone et de Vox Clamantis), entrecoupées de silences, sur des cordes raréfiées, traitées en pzzicatos légers ou en lignes sobres [...] l’Ange, un soprano solo dont l’éloquence met en lumière le talent prosodique de Pärt comme sa capacité à s’emparer de sources textuelles et spirituelles variées.
Benoit Fauchet, Diapason

It’s as sublime and timeless as any of this composer’s music, a style illuminated in all these performances by a combination of Latvian and Estonian choirs and chamber orchestras under Tõnu Kaljuste. There’s an uncharacteristic fullness about Adam’s lament, rich and resonant in the enchanting opening bars.
Ken Walton, The Scotsman

Music of haunting beauty.
Gavin Engelbrecht, Northern Echo

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