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About ECM

Seine neunminütige ‚Romanze’ für Violine und Streichorchester von 2011 besticht mit der Schönheit des reinen Melos, das scheinbar rhythmisch ungebunden dahinfliesst. Wie ein archaischer Klangstrom, ergänzt um den innigen Dialog mit den begleitenden Streichern. Das Stück ist der moldawischen Geigerin Patricia Kopatchinskaja gewidmet, die ihren Part, der energischen Doppelgriffen entrückte Flageoletts gegenüberstellt, kraftvoll und beseelt zugleich gestaltet […] die Kargheit ist es, die Mansurians Sprache so reich macht. Exemplarisch zu hören in dem eindringlichen Werk ‚Quasi parlando’ für Violoncello und Streichorchester von 2012, das schon im Werktitel von Beredsamkeit kündet. Die Münchner Cellistin und Widmungsträgerin Anja Lechner gestaltet es hochexpressiv als nuancierte Klangrede mit einem Klagemotiv aus fallenden Sekundschritten. […] In welchem Maß Tigran Mansurian von Anfang an seinen eigenen Ton gefunden hat, zeigt sich in einem frühen Werk wie dem Doppelkonzert für Violine, Violoncello und Streichorchester aus dem Jahr 1978. Auch hier ist, trotz dichterer Satztextur, die Vehemenz des musikalischen Ausdrucks zentral. Am Anfang steht ein einziger Ton, aus dem sich das weitere musikalische Geschehen in hoher Intensität entwickelt, Die von Konzertmeisterin Candida Thompson angeführte Amsterdam Sinfonietta begleitet das Solisten-Duo mit großer Aufmerksamkeit und Hingabe. So ist das Album mit vier Streicherwerken ein gewichtiger Beitrag zur Diskographie Tigran Mansurians und seiner Musik aus Armenien, dem biblischen Land zwischen Asien und Europa.
Susanne Schmerda, BR-Klassik

The title of this emotionally riveting CD translates as ‘almost speaking.’ The speech of the Beirut-born Armenian composer Tigran Mansurian is colored with loss and longing and sometimes — as in the fierce Double Concerto for violin and cello — burning anger. There’s unspeakable tenderness in the Romance for violin, and raw vulnerability in the title track for cello.
Corinna da Fonseca Wollheim, The New York Times

Most imposing is the Double Concerto, in which violin and cello combine over two movements - the first building to a febrile confrontation before withdrawing into the shadows, then the second bringing a sustained and intense discourse, with the soloists inexorably drawn into the enveloping string textures. Both shorter pieces sound tailor-made for the soloists in question: ‘Romance’ unfolds as an initially lyrical dialogue whose poise is not regained after an agitated central phase, while ‘Parlando’ pursues a more discursive exchange well suited to the thoughtful artistry of Anja Lechner.
The emotional acuity of Patricia Kopatchinskaja’s playing is further demonstrated in ‘Four Serious Songs’ [… ] Those intent on exploring the music of this arresting figure could well start here.
Richard Whitehouse, BBC Music Magazine

There’s real beauty here. Patricia Kopatchinskaja’s sublime solo line weaves in and out of the narrative, sometimes cooperating and elsewhere at odds with the orchestra. […] Equally marvelous is the 2012 ‘Quasi parlando’ for cello and strings, Anja Lechner’s flawless cello line communicating ever more closely with its spare accompaniment. Mansurian’s melodic gift dominates in these two recent works […] ECM also give us his ‘Double Concerto’ for violin and cello. Composed in 1978, it’s a tougher, more formidable listen, though still compelling.
Graham Rickson, The Arts Desk

Spellbinding work of beauty […] The Mansurian program is a woman’s affair with the young Moldavian violinist joined by cellist Anja Lechner and Amsterdam Sinfonietta conducted by its leader, Candida Thompson. Kopatchinskaja brings resilient radiance to Mansurian’s 2006 hauntingly plaintive Second Violin concerto (‘Four serious Songs’), which takes its cue from late Brahms.
In two recent short works for soloist and strings – ‘Romance’ (written in 2011 for Kopatchinskaja) and ‘Quasi Parlando’ (written in 2012 for Lechner), both soloists luxuriously capture the composer’s fluctuating twilight luminosity. The much earlier Double Concerto (1976) is more brittle, a quiet surface which is broken by an anger that has now become profoundly philosophical, and it is played with impeccable intensity.
Mark Swed, Los Angeles Times

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