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About ECM

Des ‘Miroirs’ de Ravel (dont la cinquième pièce, ‘La Vallée des cloches’, prête son titre à ce récital) à ‘La Fauvette des jardins’, dernière grand fresque d’Olivier Messiaen pour clavier solo, se dessine une voie royale du répertoire pianistique du xxe siècle. Trop peu de solistes se risquent á l’explorer; trop peu d’éditeurs se hasardent à lui ouvrir leur catalogue. On se réjouit que la pianiste japonaise Momo Kodama, entrée adolescente au CNSM de Paris, relève le gant, et que Manfred Eicher, le producteur du label ECM, qui n’en est pas à son premier défi, publie ce trophée, à l’intitulé sonore. [...] En disciple d’Yvonne Loriod, à qui son mari, Olivier Messiaen, avait dédié sa partition, Momo Kodama exalte la volubilité acérée de ces mélopées diurnes ou nocturnes, leurs couleurs stridentes.
Gilles, Macassar, Télérama

Ihre neue Einspielung lässt das Herz höher schlagen und die innere Welt des Hörers wird sensibilisiert für Magisch-Atmosphärisches in der Natur, das sich oft nur über den Umweg großer Kunst erschließen lässt. Da sind zunächst die vibrierenden Klangfelder und illusionistischen Farbschattierungen in Ravels 1906 erschienenem Zyklus der "Miroirs". Mit abgeklärter Leichtigkeit und schlackenloser Klarheit weiß Kodama die polyrhythmisch ineinander fließenden Arpeggien in reinen Energiefluss, in geheimnisvoll abschattiertes ("Noctuelles") oder gleißendes ("Une barque sur l'Ocean") Licht zu transformieren. Kontrollierte Schwerelosigkeit in überschwänglich-bizarren Rhythmen ("Alborada del gracioso") ebenso, wie im Gewahren und Mitteilen der Resonanz einer überzeitlichen Ruhe, welche aufgehoben ist im fernen Klang eines Geläuts ("La Vallé des Cloches").
[…] Mehr als nur ein Brücken- oder Scharnierstück ist die Miniatur "Rain Tree Sketch" aus der Feder ihres Landsmanns Toru Takemitsu (1930-1996), die Momo Kodama in der Mitte ihres Programms platziert hat. Ähnlich, wie in japanischen Zen-Gärten etwas exemplifiziert und konzentriert erscheint, das als mystisches Naturerleben nicht jedem zugänglich ist, lebt im zart Bewegten dieser nach innen lauschenden fernöstlichen Musik tiefes Einverständnis mit und die genaue Kenntnis der Kunst sowohl Ravels als auch Olivier Messiaens, dessen Meisterwerk "La fauvette des jardins" als zweites Hauptwerk der CD als drittes erklingt. Mühelos gelingt es Kodama, diesen der Natur abgelauschten und idealisierten Kosmos lebendiger Vogelstimmen zu durchwandern und eine Ahnung möglich zu machen von ihren metaphysischen Implikationen.
Helmut Rohm, BR-KLassik

Japanese pianist Momo Kodama’s first disc for ECM is a beautifully conceived programme. In all three works the notes represent much more than mere abstract sounds, yet each also marks a remarkable exploration of piano sonority. In both respects, this marks a shared French heritage, albeit from a Japanese perspective in the case of Takemitsu (for that matter, Messiaen loved all things Japanese). By far the greatest pianistic challenge comes in ‘La fauvette des jardins’ (1970), Messiaen’s half-hour portrayal of birds and the countryside around his summer home in Peticher. Kodama has already recorded fine versions of Messiaen’s two epic cycles ‘Vingt regards’ and ‘Catalogue d’oiseaux’, and the experience clearly shows in the early pages, notably with the veiled chords that evoke the quail’s call, while the changing hue of the lake is beautifully conveyed.
Kodama als finds much poetry and space in Takemitsu’s sublime ‘Rain Tree sketch’, with her careful use of the pedal coming to the fore. Although the latest of the works to be composed, it makes an effective bridge here between the evocations of Ravel’s ‘Miroirs’ and Messian’s nature portrait.
Christopher Dingle, BBC Music Magazine

French music of the 20th century can be traced back to Debussy - except for the strain that stems from Ravel. Pianist Momo Kodama's entrancing new disc offers a glimpse of that second lineage, in performances that boast an apt combination of clarity and insinuation. She begins with Ravel's ‘Miroirs’, that fecund repository of Impressionist ideas and techniques, and then traces its influence through two later works, the brief and wonderfully evocative ‘Rain Tree Sketch’ by Toru Takemitsu (a French composer in all but actual biography) and Olivier Messiaen's ‘La fauvette des jardins.’ The Messiaen, a rarely performed late work infused (naturally) with bird calls, is a revelatory demonstration of how the distinctive figurations and voicings of Ravel's piano writing seep through nearly a century's worth of elaboration to surface in a difference harmonic and formal context. But the disc is worth hearing even if only for Kodama's crisp, pointed and sensuous playing of ‘Miroirs,’ a performance both elegant and elusive.
Joshua Kosman, San Francisco Chronicle

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