08.09.2023 | Reviews of the week

Reviews of the week

Early UK, Swiss, German and Austrian reactions to the brand new album Frozen Silence by Maciej Obara with Dominik Wania, Ole Morten Vågan and Gard Nilssen

 

‘Frozen Silence’ is the quartet’s third release for ECM, and to my mind probably their best yet. Obara’s new music highlights his intuitive musical relationship with his fellow band members. Listening to this album gives me the impression that the shared interaction between all four musicians has grown over a period of time, with a freer attitude optimising the strength and feeling in the music being recorded. It sounds more exploratory than previous recordings, just the right side of tangental reflection. And this for me makes for an immersive listening experience. […] The stylish, wistful alto sax playing of the band-leader sets the tone on the wonderful opener ‘Dry Mountain’ The group interaction is sublime and at times refreshingly dynamic, a quality that flows through the whole album on the jazzier tunes. Bassist Ole Morten Vågan and drummer Gard Nilssen, whose own recent ECM release ‘Elastic Wave’ was a revelation, seem to revel in the more upbeat pieces, dancing intelligently with poise and stature. It is pianist Dominik Wania who steals the limelight though, with his extended solos deserving of special mention, especially on the brilliant ‘Waves of Glyma’. […] ‘Frozen Silence’ features four strong individual players, but it’s the mindful interplay and expressive freedom with which they connect that makes this album so enjoyable to listen to. Repeated listening recommended.

Mike Gates, UK Vibe

 

Schon im sehr persönlichen Sound von Maciej Obaras Altsaxofon ist beides präsent: eine Art coole Behutsamkeit, ein tastender Lyrismus; und andererseits eine unverschämt ausgelassene Spielfreude […] Obara schreibt wunderbare Kompositionen, teilweise umgesetzte Natureindrücke amRand eines Neo-Impressionismus, aber alle offen genug, um im Lauf des Interplays, des intensiven Austauschs im Kollektiv weiterentwickelt, aufgeladen, vertieft oder verflüssigt, nie aber aufgelöst zu werden. Namentlich die brillanten freien Auseinandersetzungen zwischen ihm und Pianist Wania, die immer wieder in abgesprochenen Unisono-Passagen befestigt werden, sind hinreissend, beflügelt durch die extrem elastische und hellwach in den Sound einbezogene Rhythmusgruppe. The sound of surprise!

Peter Rüedi, Weltwoche

 

Elf Jahre nach seiner Gründung gehört das Maciej Obara Quartet zu den großen Jazzensembles Europas […] Obaras seltsame leise euphorische Melodien werden zu Gesängen, ersonnen hat er sie in der ländlichen Einsamkeit Südwestpolens während der Pandemie. […] Das Quartett geht insgesamt noch weiter als bei den Vorgängeralben, es dürfte ihr bisher gelungenstes Werk sein. Obara kann sehr leise spielen, und trotzdem hat jeder Ton Gewicht und Bedeutung im Dialog mit Wanias ideenreichem Klavierspiel. Meistens spielt derSaxofonist zu Anfang und am Ende eines Stückes, dazwischen erlebt man ein Klaviertrio der Sonderklasse. Es geht Schlag auf Schlag, am liebsten würde man jede Tonspur mal alleine hören ob all der Details dieser polnisch-norwegischen Elogen auf die Leichtigkeit.

Karl Lippegaus, Fono Forum

 

In Titeln wie dem lyrischen Opener ‘Dry Mountain’, dem verschatteten ‘Black Cauldron’ oder dem gelösten Idyll von ‘High Stone’ hallen Echos von Landmarken aus dem Riesengebirge wider, landschaftliche Impressionen, die er auf einsamen Wanderungen in Zeiten der Lockdown-Isolation eingefangen hat. Mehr als nur ein Hauch von Coltrane weht durch den Titeltrack, in dem der vor Kreativität nur so sprühende Wania mit seinem Landsmann und Bandleader oft wie in einem tänzerischen Miteinander agiert,während die norwegische Rhythmusachse unter ihren Pas de deux anstelle eines festen Bodens ein flexibles Netz knüpft.

Harry Schmidt, Jazzthetik

 

Auf ‘Frozen Silence’ strotzt das Quartett nur so vor unverbrauchter Energie, Einfallsreichtum und Spielfreude. Obara hat die acht wohlstrukturierten Kompositionen für seine Kollegen maßgeschneidert, lässt aber jede Menge Freiräume zur kreativen Entfaltung, die sie auch durchwegs perfekt auszufüllen wissen. […] Obara verzaubert  mit seinem kraftvoll-expressiven Spiel, Wania mit ausdrucksstarken, manchmal zupackenden, dann wieder wundervoll verträumten Tastenexkursionen – und wenn sie sich in wundervollen Dialogen verschränken, wird klar, mit welch spielerischer Leichtigkeit sie sich auf einer intuitiven Ebene treffen. Die beiden Rhythmiker interagieren als gleichberechtigte Improvisatoren, schaffen Akzente, geben Impulse und tragen maßgeblich zur Erweiterung der Farbpalette bei.

Peter Füssl, Kultur

The recording of C.P.E. Bach’s Württemberg Sonatas by Keith Jarrett attracts further praise from the UK and Germany

 

Alongside his own compositions, throughout his career Jarrett always explored the central keyboard repertoire of JS Bach, Handel, Shostakovich and others. Perhaps in recognition of the pianist’s declining career, owing to ill health, ECM has belatedly released his lithe, intelligent performances of the six Württemberg Sonatas by Carl Philipp Emanuel Bach, written for harpsichord in 1742-3. The fifth child of Johann Sebastian Bach, with his own bright streak of individuality, ‘CPE’ bridges the baroque era of his father and the coming age of Haydn and Mozart. Recorded by Jarrett in his Cavelight studios, New Jersey, in 1994, these sparkling, almost improvised-sounding sonatas chime with the pianist’s own ingenuity and virtuosity. Paul Griffiths has provided an elegant booklet note.

Fiona Maddocks, The Observer

 

Keith Jarrett wäre nicht Keith Jarrett, würde er nicht auch hier aus ganz eigener Intention heraus agieren und die Musik als Material, nicht als Evangelium nutzen. Das heißt: Er überträgt die sechs Sonaten – eingespielt auf zwei CDs- auf sein Instrument: auf das Klavier.  […] Der junge Bach ist ein Bach, aber ein neuer. Ein Bach, der aus den Tiefen kontrapunktischer Strenge aufsteigt zum stetig sich ändernden Licht der Zeit, darin seiner selbst gewahr wird und diese Innenschau nach außen trägt – mal versponnen-versonnen, sich aufreibend im kunstvollen Gestalten der Welt und ihrer Fugen, mal temperamentvoll parlierend Berge versetzend und übermütig die Weite der Welt durchmessend wie Heidi die Bergwiesen. Das ist die Musik Keith Jarretts – und das ist sein Spiel im Ergreifen des Möglichen und Durchspielen aller seiner Facetten. Diesen Mut hat Carl Philipp Emanuel Bach in Auflehnung gegen das Korsett väterlicher kompositorischer Diktion bewiesen – und  diesem Mut gibt Keith Jarrett sein Bekenntnis mit, indem er jeder musikalischen Nuance raumlässt, ausspielt, was sich nach freiem Klang sehnt, und natürlicher Sehnsucht mit natürlichem Ausdruck begegnet, den die Zeit braucht.

 Klaus-Martin Bresgott, Zeitzeichen

A French radio reviewer on Our Daily Bread by Joe Lovano Trio Tapestry

 

Avec la suite de ces épisodes mûrement réfléchis par les membres du trio, ce sont de nouvelles perspectives géographiques qui nous interrogent; le trio plonge encore plus loin dans les tréfonds humains. La respiration joue un rôle central dans cette musique: chaque note est soupesée, la longueur des intonations n’est jamais fortuite. […] Le trio Tapestry arrive là où beaucoup essaient d’aller en vain, dans une densité musicale faite de concision spirituelle. Le titre de l’album, qui se traduit par ‘Notre Pain Quotidien’, en est la parfaite illustration. Disque éblouissant.

Mario Borroni, Citizen Jazz

 Another US reaction to the album Sphere by the Bobo Stenson Trio

 

This stunning-sounding set, recorded for ECM in Lugano, is the fourth outing for Stenson’s trio, with Anders Jormin on bass and drummer Jon Fält. The easy familiarity of the three playing together allows them to tackle a range of works by 20th and 21st century composers, including three original works by Jormin. Opening with Per Nørgård’s ‘You Shall Plant A Tree’ before moving into Jormin’s tribute to Charles Ives, the set swings into Jung-Hee Woo’s ‘The Red Flower’ and on to Sibelius’s ‘Valsette op. 40/1’ before coming back to rest with variations on the opening track. The musicianship is sensational throughout, in both arrangements and performances, and enhanced by a stellar recording by ECM founder Manfred Eicher.

Andrew Everard, HiFi News

A Belgian reaction to the album Eventually by the Jacob Young Trio

 

La contrebasse de Mats Eilertsen et la batterie d’Audun Kleive, indispensables mais discrètes, donnent tout l’espace à Jacob Young pour s’exprimer. Mais le guitariste le fait avec discernement et respect de ses complices, ils’appuie sur eux pour developer son art de la mélodie et les évolutions de son inspiration.

Jean-Claude Vantroyen, Le Soir

Swiss and UK reviewers on A Time To Remember by Elina Duni

 

Le timbre inimitable d’ Elina Duni limpide et soyeux invite à une introspection ouatée pour se souvenir des chemins de lavie. L’une des plus belles voix du jazz.

Juliette De Banes Gardonne, Le Temps

 

Duni seems to be able to conjure up places, images and feelings with reticent ease, suggesting strength and understanding with minimal effort. This excellent set adds to her growing reputation.

Simon Adams, Jazz Journal

 

Current Concerts
& Events

Dominic Miller is playing almost 50 concerts across the globe in the cominig months

John Scofield and his trio are performing in the US and Asia in April and June. Throughout the year, more solo and quartet concerts are scheduled.

Fred Hersch is touring in support of his piano solo album 'Silent, Listening'