20.10.2023 | Reviews of the week
The album Uncle John’s Band by the John Scofield Trio garners rave reviews internationally
Gleichviel, ob er mit seiner kongenialen Truppe von Pop-oder Rockvorlagen oder sieben Eigenkompositionen abhebt, von einem frühen Miles-Davis-Klassiker, von einem Bebop-Ohrwurm wie Ray Browns ‘Ray’s Idea’ oder von Standards wie Bernsteins ’Somewhere’ oder ‘Stairway to the Stars’(letzteres eine Verbeugung vor demDuo Jim Hall und Bill Evans): uncle john and his band bringen in ihrem Hochofen-Jazz alles zum Schmelzen.
Peter Rüedi, Weltwoche
There’s a lot packed in here on this latest from guitar icon John Scofield. Boomer friendly – there’s a cover of Jerry Garcia’s Grateful Dead anthem ‘Uncle John’s Band’, Neil Young’s ‘Old Man’ and Bob Dylan’s ‘Mister Tabourine Man’ and the trio nestles deep in standards and Sco compositions too. There is such a teasing quality at times in Scofield’s lead lines – take ‘Nothing Is Forever’ for instance. Sco is joined by bassist Vicente Archer and drummer Bill Stewart and you get lots of space with this set-up and sonically some glorious separation in all the instruments so that you can really hear what each is doing.
Stephen Graham, Marlbank
Une collection impressionante à laquelle Scofield & Co donnent une touche, une marque, un groove particulier. C’est du jazz qui tend vers le folk, la country, le funk parfois. Ça balance incroyablement, ça swingue, ça groove. Et ça improvise avec n talent incroyable. […] Cette musique est d’un abord aisé mais écoutez-la bien, elle recèle des richesses formidables.
Jean-Claude Vantroyen, Le Soir
Gleich mit den ersten von Gitarre und Looper im Rückwärtsmodus kreierten Exotik-Klängen im dezent ironisch servierten süß-sauer Sound zaubert mir John S. ein Lächeln ins Gesicht, das schnell zu einem breiten Grinsen mutiert, als sich das Instrumental als ‘Mr. Tambourine Man’ zu erkennen gibt, dem melodischen The-Byrds-Klassiker, der auf einer Bob-Dylan-Komposition basiert. Scofield, Archer und Stewart spielen sich ganz lockerdurch die Hippie-Hymne und lassen sie countryesk aufblühen […] Erwähnen muss ich noch Scofields berührende Version von Neil Youngs’Harvest’-Klassiker ‘Old Man’. Als der Song rauskam, war John 20, Student am Berklee College of Music in Boston und hatte u.a. Unterrricht bei Mick Goodrick und Gary Burton. Scofields Interpretation verdeutlicht einmal mehr sein ‘open minded crossover concept’- in seiner Musik treffen sich Welten, Farben, Klänge, und deren Begegnung triumphiert absolut über Stilschubladen, Gitarren-Sound-Erwartungen und Genre-Klischees.
Lothar Trampert, Gitarre & Bass
US and Swiss reactions to the album Éventail by Heinz Holliger with Anton Kernjak
Holliger sets himself a challenge in this group of French works of similar moderate tempo. Éventail in English is ‘fan,’ and Holliger’s plan is to ‘[open] up the richly colored fan of French music.’ The music spans many decades, and it contains works by conservatives (Saint-Saëns) and strong progressives (Messiaen and André Jolivet, represented here by the marvelous ‘Controversia’ for oboe and harp). Yet it all seems part of a single tradition, with new shades emerging at each fold of the fan. Holliger plays an oboe d’amore version of Debussy’s ‘Syrinx,’ an inspired choice. Many of the pieces are quite rare, but they fit together entirely logically here. Try ‘Le Repos de Tityre’, Op. 216, No. 10, by the still underrated Charles Koechlin. Some of the pieces are transcribed for oboe, but nothing goes beyond what the composers’ contemporaries would have done as a matter of course. With ECM contributing its usual superb sound (from the Radiostudio Zürich), this is a rigorous but quite affecting album of chamber music in the great French tradition.
James Manheim, All Music
Scheinbar absichtslos, aber doch mit kammermusikalischer Finesse und individueller clarté entfalten sich die opak gesponnenen Notenstrukturen dieser Musik des Zwielichts. Drei Werksäulen hat Heinz Holliger in diesen köstlich duftenden, dabei sich bunt aufspreizenden Tongarten französischer délices eingezogen. Neben dem Jolivet-Stück – dessen Entstehungsjahr 1968 gegenüber dem ersten Ravel-Stück von1907den zeitlichen Rahmen dieser CD absteckt – sind es die selten gespielten Oboensonaten von Camille Saint-Saëns und dem heute nur noch als formbewusstn Pianisten gegenwärtigen Robert Casadesus. […] Zusammen mit weiteren, raffiniert geschliffenen Klangsolitären von Claude Debussy und dessen Schüler Charles Koechlin lässt sich hier wirklich ein stilistisch breites Panorama französischer Musikstile erleben. Und der weise, konzentriert-verschmitzte Heinz Holliger erweist sich einmal mehr als ein wissender, liebender, kommunikationsfreundlicher Musiker der Sonderklasse.
Manuel Brug, Weltwoche
A US reaction to the recording of Henry Purcell Fantazias by the John Holloway Ensemble
It is not clear why Henry Purcell composed these ‘Fantazias’ in 1680, at a time when the form was already old-fashioned; they reflect none of the new stylistic breezes coming from Italy or even France. Perhaps he meant to give himself some contrapuntal exercises or to indulge an impulse toward experimentation. Both tendencies are present in these fascinating little pieces for violin, two violas, and cello […] They contain contrapuntal artifice that Bach would have admired, yet they are full of the striking dissonant clashes that marked the music of Purcell’s teacher, John Blow. Above all, they are intensely expressive, with an astonishing range of emotions for a set of polyphonic essays. […] This album was recorded in 2015. There is no word on why it took eight years to appear, but even at that time, it marked a remarkable accomplishment for violinist John Holloway, one of the pioneers of early music in Britain and a musician who has never failed to keep producing adventurous recordings. If this turns out to be his last recording, it will be an impressive valedictory appearance.
James Manheim, All Music
Italian and Swiss reviewers on the album Dance of the Elders by Wolfgang Muthspiel with Scott Colley and Brian Blade
Con questa pubblica ora ‘Dance of the Elders’,forse il suo lavoro più riuscito, inciso con Scott Colley (contrabasso) e Brian Blade (batteria). Il leader alterna lo strumento acustico all’elettrico mostrando eguale eleganza e sapienza melodica, senza transcurare un’ampia ricchezza armonica e una ben controllata varietà timbrica. Ma il disco merita attenzione anche per l’ammirevole sensibilità dei due fuoriclasse al suo fianco.
Claudo Sessa, Corriere della sera
Cette formation livre un enregistrement subtil entremélant avec grâce influences folk et contrepoint classique. Un disque qui mérite nombreuses écoutes car, sous son apparante simplicité, se nouent des complexités captivantes.
Boris Senff, Tribune de Genève