10.11.2023 | Reviews of the week
An early US reaction to the new album Tractus with music by Arvo Pärt
A disciplined plea for peace – and quiet – from composer Arvo Pärt […] The new album of music by Arvo Pärt, ‘Tractus’, seems to put an arm around you and whisper, ‘In troubled times, music can help.’ The low-pitched drones, pinging bells and blossoming voices that populate the sacred choral and instrumental works on ‘Tractus’ tend to lower my blood pressure. The music allows room to breathe deeply. Pärt routinely gets the nod as being the most performed living composer. And in our ever violent, confounding world, we need his music now more than ever. […] Conductor Tõnu Kaljuste leads these tailor-made performances with the Estonian Philharmonic Chamber Choir and the Tallinn Chamber Orchestra, the same forces he’s gathered for Pärt’s music over three decades. He chooses to close the album with music that sounds like a lullaby – a lyrical, gentle plea for the basics: bread for our table, safety, and the ability to forgive and be forgiven.
Tom Huizenga, NPR
A UK reviewer welcomes the freshly released piano solo album Call On The Old Wise by Nitai Hershkovits
A soothing solo piano recording that tugs at the heart strings and journeys deeper the more you listen, ‘Call on the Old Wise,’ recorded in a Lugano studio in 2022 by the Israeli Nitai Hershkovits known for his work with Oded Tzur, is stocked with improvised compositions of the pianist’s and so complete and intact they prove too. You’ll also find a concise rendering of Duke Ellington’s ‘Single Petal of a Rose’ in the mix. Hershkovits here will just as easily appeal to classical as jazz fans – there are no boundaries in his approach.
Stephen Graham, Marlbank
The album Uncle John’s Band by the John Scofield fascinates German, Swiss and Belgian reviewers
Sein Mixus sieben Eigenkompositionen und ebenso vielen Klassikern wie ‘Mr. Tambourine Man’, bekannt von Bob Dylan und den Byrds, Neil Youngs ‘Old Man’, Leonard Bernsteins ’Somewhere’ und Miles Davis’visionärem ‘Birth of the Cool’-Klassiker ‘Budo’ ist absolut gelungen. Im kantigen ‘Budo’ zeigt sich Scofields unglaubliches Improvisationstalent in voller Blüte. Faszinierend, wie seine Linien fließen, wie eigenwillig er swingt und wie frei er agiert. Der Meister kann aber auch gerührt zurückblicken auf seine Wurzeln: ’Stairway to the Stars’ klingt wie eine wunderbare Liebeserklärung an Jim Hall. Was für ein Spektrum! Ein großartiges Gitarrenalbum.
Lothar Trampert, Jazzthetik
Diese Songs werden alle auf raffinierte Art und mit allen Mitteln eines extrem interaktiven Jazz gespielt […] Wer dieses Trio in den letzten Jahren live gesehen hat, weiss, welch dichte Konversation hier betrieben wird, mit welch technischer Brillanz und Spielfreude musiziert wird. Scofield hat ein Trio im Rücken, mit dem er, wie er selber betont, überall hingehen kann. Die völlig frei entstandenen Improvisationen zu den Songs von Dylan und Jerry Garcia sind der Beweis dafür. Man höre sich mal die Originale an, um zu verstehen, wie der Alchemist mit seiner Band aus Popsongs Jazzperlen gestaltet.
Ruedi Ankli, Jazz’n’more
Dans ce repertoire éclectique, mais don’t l’unité stylistique n’èchappe à personne, on retrouve la patte d’un des plus grands guitaristes de l’histoire du jazz, entouré par un géant de la batterie, Bill Stewart et le bassiste Vicente Archer: deux musiciens en conversation continue avec le guitariste, tout formant des moments d’une fluidité absolue. Et pour doubler le plaisir de la qualité, le trio y ajoute la quantité: deux galettes où absolument rien n’est à négliger. Indispensable!
Jean-Pierre Goffin, Jazz Mania
German and Swiss magazines on the album Dance of the Elders by Wolfgang Muthspiel with Scott Colley and Brian Blade
Die musikalische Welt dieses Gitarristen ist mir seit unserer ersten Begegnung 1988 extrem sympathisch, wirkt aber immer auch geheimnisvoll, eigenwillig und manchmal distanziert auf mich. Umso erstaunlicher, wie Wolfgang Muthspiels Musik trotzdem berühren kann – diese so spannende wie entspannte Intensität und Ausstrahlung hat er ohne Frage mit dem legendären Klangmaler Mick Goodrick gemeinsam. Muthspiel verbindet immer wieder dezent folkloristische Leichtigkeit mit klassischer Präzision […] Zu den Fremkompositionen des Albums gehört Joni Mitchells Klassiker ‘Amelia’ – eine Ballade, die sie 1976 auf ihrem Album ‘Hejira’ mit Larry Carlton eingespielt hat. Wolfgang Muthspiels neue Version ist emotional ein Trip in ganz andere Welten, wobei Joni Mitchells sehr eigener Stil, sich auf der Gitarre zu begleiten, hier manchmal durchschimmert.
Lothar Trampert, Jazzthetik
Der Zauber seiner Improvisationen ist von jener Art, die Bill Evans einst mit Suibokuga verglich, der japanischen Zen-Kunst monochromer Tuschemalerei, die unabdingbare Spontaneität voraussetzt: Der Künstler trägt seine Zeichnung so auf hauchdünnes Pergament, dass keine Linie durch eine unnatürliche Bewegung oder einen unterbrochenen Strich verdorben oder das Papier gelöchert wird. Diese hohe Kunst ist nur durch entsprechende Übung und eine Haltung möglich, die keinerlei störende Gedanken verträgt und die Energie frei und gelöst fliessen lässt. Wolfgang Muthspiel, Scott Colley und Brian Blade sind Meister darin.
Steff Rohrbach, Jazz’n’more
A UK reviewer on the vinyl re-issue of Keith Jarrett’s legendary Solo Concerts Bremen / Lausanne within the Luminessence series
Presented as audiophile quality vinyl, in a luxurious box, with revised 12 page booklet, this is a beautiful thing to behold. As a life-long Jarrett fan this really is a must-have, as it surely ranks as one of the most important, and enjoyable recordings among the pianist’s huge catalogue of music. […] Keith Jarrett’s improvised solo concerts can be – at their best – truly transformative. It is in some ways fair to say that as Jarrett’s playing matured over the years, so did the immersive depth of his performances. Looking back, quite simply as a listener, and as a lover of Jarrett’s music, I find it just as wondrous and fascinating listening to Jarrett as a young man, as I do listening to his later-in-life recordings. There are differences of course, but the same essential ingredients are there to be heard throughout his long, incredible career of making music. […] what we have here on this box set is musical beauty personified. Is it jazz? Is it classical? Is it this or is is it that? Such boundaries are completely inconsequential. This is Keith Jarrett. This is the heart, mind, body and soul of one of the greatest musicians to ever walk this earth.
Mike Gates, UK Vibe