28.10.2022 | Reviews of the week
A Belgian reviewer on the live recording from Bordeaux by Keith Jarrett
Keith Jarrett défie le piano, seul sur scène, pour tirer le meilleur de son instrument et de lui-même. […] même si on connaît Jarrett on reste ébloui par tant de musicalité. Le pianiste américain possède une telle connaissance de la musique, jazz, country, blues, classique, pop, orientale même, r’n’b, avant-garde pour vous, intimement. Il nous entraîne dans des voyages incroyables, dans le temps et dans l’espace. Juste au bord du side, qu’il se permet des incursions dans tous les genres tout en faisant du Jarrett. Et donne en plus l’impression qu’il ne joue qlence.
Jean-Claude Vantroyen, Le Soir
A leading UK daily on the upcoming album Once Around the Room – A Tribute to Paul Motian by Jakob Bro and Joe Lovano
‘Once Around the Room – A Tribute to Paul Motian’ is a variously raw and delicate balance of collective improvisation, quirky themes and haunting harmonies recorded by an A-list septet including three bassists and two drummers, in celebration of Motian’s legacy as a great percussionist/composer. Co-led by Danish guitarist Jakob Bro and American saxophonist Joe Lovano (both former Motian partners), the tracklist features two Lovano and two Bro originals, and Motian’s own scurrying, spacey Drum Music.
John Fordham, The Guardian
The duo album The Song Is You by Enrico Rava and Fred Hersch is reviewed in a German daily paper
Zwiegespräche, so beiläufig wie geistreich. Die Wärme von Ravas Horn, seine so sinnlichen wie abstrakten spontanen Melodie-Erfindungen werden von Hersch mal rhythmisch akzentuiert, mal kontrapunktisch ergänzt. Sich auf fürs Destillieren reiner Schönheit Notwendigste konzentrierend, gelingt dem Duo eine akustische Perlenkette großer kleiner Momente. Selten lässt sich von einer Aufnahme sagen, sie enthalten nicht einen überflüssigen, entbehrlichen Ton – hier schon.
Reinhold Unger, Münchner Merkur
US, Swiss and German reactions to Benjamin Lackner’s ECM-debut Last Decade
The pianist’s technique points to classical training, especially in passages like the intro to ‘Circular Confidence,’ but there’s a subtle bluesiness to his playing as well, one that lends a gentle swing to songs like ‘Last Decade’ and ‘Camino Cielo.’ But it’s the quartet’s close relationship with melody that proves the driving force here – Lackner and Eick’s way of caressing a line, buttressed by Regard and Katché’s ultra-tasteful touch with rhythm, makes ‘Open Minds Lost,’ ‘My People’ and ‘Hung Up On That Ghost’ the kind of tracks that, just when you think they’re too caught up in their own atmosphere, sneak into your skull and hit the hum button.
Michael Toland, Big Takeover
Ein im weitesten Sinn ‘klassisches’ Jazzalbum und als solches ein Nonplusultra in der schwierigen Kunst des Einfachen. Es ist ein Meisterwerk, das im geradezu hypnotischen melodiösen Sog von acht originalen Lackner-Kompositionen (und einem Impromptu seines Bassisten) auf alles solistische ‘Bekünsteln’, auf jede spektakuläre Artistik zugunsten eines hochintegrierten Zusammenklangs und intimen Gedankenaustauschs verzichtet.
Peter Rüedi, Weltwoche
Mit Trompeter Mathias Eick, Bassist Jérôme Regard und Drummer Manu Katché gleitet der Pianist durch traumhafte Akustiklandschaften. Jeder einzelne sorgfältig inszenierte Ton umfängt die komplette Message der Einspielung. […] Diese greifbare Vergänglichkeit einer ungreifbaren Erinneung läuft auf eine aufwühlende Intimität hinaus. ‘Last Decade’ legt eine Sehnsucht frei, die schon sehr lange nicht mehr mit solcher Überzeugungskraft in Musik gegossen wurde.
Wolf Kampmann, Jazzthing
Early English, Scottish and German reactions to the album Affirmation by the Arild Andersen Group
When improvisers really collectively improvise (meaning precisely playing without prepared material only relying on all their collective musical gifts, instincts and personalities in a group interaction with one another) – and they do here playing free on most of ‘Affirmation’ the planets are more likely to align than not given the humanity of the endeavour. Recorded last year at Oslo studio Rainbow, Neset dominates and you get lost in the sound not having to intellectualise in any way which is part of the point of a great record because you pass the barrier into feeling and emotion and certainly there are no barriers to that space anywhere. […] Step away from proxy day dream casting no one is doing anything of the sort. It is individuality that counts most on a record where no-one has anything to prove and a realisation that self-expression and cohesion are all.
Stephen Graham, Marlbank
An inspired exercise in improvisational alchemy, it takes the form of the seven group extemporisations of ‘Affirmation Parts 1 and 2’, plus a closing Andersen composition, the melodic ‘Short Story’. Andersen’s spare bass articulations open Affirmation Part 1 unveiling a beguiling sound world of glistering piano, hissing cymbals, eloquent tenor saxophone and Andersen’s atmospheric pedal effects, all of which ebb and flow throughout the album, setting the scene for muscular outbursts and haunting meditations. Lingering sax phrases echo through spectral soundscapes, or take on edge and urgency before settling into a luscious, ballad-like conclusion, all threaded through with Andersen’s majestic, ever-authoritative bass.
Jim Gilchrist, The Scotsman
Dieser Bass! Den gibt es nur ein einziges Mal auf der Welt. Arild Andersen schlägt eine Saite an und wartet – und wir wissen in welchem Sagenkreis wir uns befinden. Helge Liens Piano tröpfelt Eiskristalle in den Ton, Håkom Mjåset Johansens Schlagzeug haucht Morgenfrische über die Becken, und Marius Nesets Saxofon legt sich wie ein Nebelhorn in den Wind. […] Führt man sich die mehr als 50-jährige Laufbahn Andersens vor Augen, wirkt dieses Album wie ein ebenso nachdenkliches wie aufrichtiges Selbstporträt des Bassisten. Sich dafür mit einer neuen Band zu umgeben, scheint ihm Auftrieb zu geben. Seine eindringliche Poesie ist dem großen Klangdichter auch mit 76 Jahren noch nicht abhandengekommen. ‘Affirmation’ zählt zu den besten Alben, die ihm je aus den Saiten schlüpften.
Wolf Kampmann, Jazzthing
The box set Wolfgang Amadeus Mozart – The Piano Sonatas by Robert Levin is reviewed in a German music magazine
Nun ist die Wahl des historischen Fortepianos die eine Sache, die andere ist die Wahl des Interpreten. Hierbei erweist sich Robert Levi wieder einmal als ein wahrer Glücksfall. Er beherrscht das Fortepiano-Spiel wie nur wenige und ist in der Lage, die Töne mit frappierender Leichtigkeit zu erzeugen. Dies wirkt sich auf die Klarheit und Durchsichtligkeit des Vortrages aus. Es ist ungemein wohltuend, Mozarts Sonaten von jeglichen Romantizismen befreit zu wissen. Levins Künstlerschaft geht aber darüber hinaus. Er ist ein Meister der Improvisation und der Verzierung. […] Levin ergänzte für die vorliegende Veröffentlichung drei unvollendete Sonaten-Fragmente Mozarts in dessen Geiste. Nicht umsonst gilt er als der absolute Mozart-Spezialist schlechthin. Die CD-Box ist als grandios zu werten. Ich meine, dass in der Weise, wie Levin sie spielt, die Sonaten zu Mozarts Zeit geklungen haben werden.
Günter Kohl, Toccata