08.12.2023 | Reviews of the week

Reviews of the week

UK reviewers on the new album Tractus with music by Arvo Pärt

 

‘Tractus’ is an attractive collection of works inspired by religious texts, composed by Arvo Pärt over the past quarter of a century. […] The accomplished forces assembled here perform with an understated purity and pinpoint accuracy […] Conductor Tõnu Kaljuste and ECM’s producer Manfred Eicher are Pärt’s long term collaborators, and they make an utterly assured contribution to this concentrated retrospective of the composer’s approachable, deeply felt compositional style.

Ashutosh Khandekar, BBC Music Magazine

 

In the company of long-term collaborators Manfred Eicher and conductor Tõnu Kaljuste who has been central to many of his recordings, Arvo Pärt is continuing to evolve and develop his remarkable music through rediscovery as this fine recording testifies.

Nick Lea, Jazz Views

Acclaim from US and German media for the new live album Strands by Palle Mikkelborg, Jakob Bro and Marilyn Mazur

 

Un trio d’une indéniable cohesion  et dont la complicité laisse espérer qu’il ne restera pas sans lendemain.

Ismaël Siméon, Jazz Magazine

 

Three generations of Danish jazz greats come together for this concert, recorded in February of 2023 at the Danish Radio Concert Hall. Octogenarian trumpeter and flugelhornist Palle Mikkelborg’s gorgeous tones float spaciously through the hall, buttressed by the supportive and at times individually outspoken on his instrument, the ‘youngster’ of the group, 45-year-old guitarist Jacob Bro, and inventive percussionist, the 68-year-old Marilyn Mazur. Both Mikkelborg and Mazur played with Miles Davis, (the mid-‘80s ‘Aura’ has a suite composed by Mikkelborg) so it is not surprising that his spirit seeps into these proceedings. […] This may well be the quietest, calmest live performance heard on record, atmospheric sounds enhanced by the acoustic qualities of the hall, and only disrupted by some rumbling and stirring of Mazur’s myriad of percussion. The blending of Mikkelborg’s horn with Bro’s guitar creates mesmerizing harmonics. […] This was an exquisite performance that translates well to recording. Those who were present witnessed a truly special collaboration between these three masters.

Jim Hynes, Making A Scene

 

Ein Album wie ein Traum. Drei Dänen mit Geschichte erzählen Geschichten […] Das Trio entfaltet eine transparente Kartografie aus ätherischen Klangcollagen, durch die das Ohr hindurchgreift wie durch einen süßen Duft, welcher sich umso vehementer in der sinnlichen Erinnerung festsetzt. ‘Strands’ ist eines der schönsten, wenn nicht DAS schönste Jazz-Album des Jahres.

Wolf Kampmann, Eclipsed

 

Hier passiert all das, was zu einem Abenteuer gehört (gepflegte Abendunterhaltung geht wirklich anders.)  Hier traut man mitunter seinen Ohren nicht. Hier ist die Stille beredsam, und der Noise-Faktor melodisch. Hier verschwinden Klänge aus dem Bild wie in einer endlosen Filmblende. Hier tauchen aus dem Nichts (das so viel spannender ist als das Nichts der Existenzialisten) melodische Figuren auf (so kristallin wie gespenstisch). Für eine kurze, lange, kurze, zerbrechliche Weile. Wir haben ‘Gefion’ (mit Thomas Morgan). Wir haben ‘Returnings’ (mit Jon Christensen, eines meiner zehn Lieblingsalben von ECM aus dem 21. Jahrhundert). Und jetzt haben wir ‘Strands’ (mit Marilyn und Palle ‘in the zone’, wie es die Engländer sagen).

Michael Engelbrecht, Manafonistas

German media reactions to the album Zartir by Levon Eskenian and the Gurdjieff Ensemble

 

Der aus dem Libanon stammende Dirigent und Arrangeur Levon Eskenian und sein preisgekröntes Gurdjieff Ensemble führen uns mit der nächsten neuen CD in die Welt der armenischen Barden und Troubadoure. Und in den Kosmos des um 1877 in Armenien geborenen Esoterikers, Philosophen und Komponisten Georges Gurdjieff. Dessen ergreifenden, schlichten Klaviertranskriptionen hat Levon Eskenian behutsam für traditionelle Instrumente aus Armenien und der Kaukasus-Region arrangiert. Für Lauten, Zithern, die Kamantcheh-Stachelgeige, aber vor allem für die Duduk, jenes Oboen-ähnliche, meist aus Aprikosenholz gefertigte armenische Nationalinstrument, in dessen wehmütig-warmem Klang die Seele des heimatlos gewordenen armenischen Volkes widerhallt und seine Identität findet. […] Einen weiten Bogen spannt dieses hinreißende Album ‘Zartir’ von ECM mit Levon Eskenian und dem zwölfköpfigen Gurdjieff Ensemble. Sakral, weltlich, poetisch, innig, trauerbeladen oder tröstlich.

Susanne Schmerda, Bayerischer Rundfunk

 

Es sind akustische Botschaften ferner Regionen und Religionen. Als eine Verbindung zwischen geistlicher und weltlicher Musik vermitteln diese Aufnahmen zugleich unterschiedliche Stimmungen, die von zart lyrisch, über meditativ, überwältigend, bis mahnend intensiv gefangen nehmen. Das Gurdjieff Ensemble unter der Leitung von Levon Eskanian unternimmt auf ‘Zartir’ versöhnliche Wanderungen durch Zeiten und Gezeiten, durch Territorien und Befindlichkeiten, durch Hoffnungen und Überzeugungen, durch Originäres und Adaptives. Es ist der Klang der Seele einer für uns fernen und doch ungemein faszinierenden Welt.

Jörg Konrad, Kultkomplott

 

The album Uncle John’s Band by the John Scofield Trio enchants German and French reviewers

 

Mit 71 Jahren zieht John Scofield Bilanz. Auf zwei Cds nimmt er uns mit auf eine Tour durch die Musik, die ihn geprägt und inspiriert hat. Gleichzeitig beweist Scofield hier imTrio mit dem Bassisten Vicente Archer und Drummer Bill Stewart, dass er zurecht zu den ganz großen  Gitarristen auf diesem Erdball zählt. Egal, ob er sich US-Rock-und Pop-Giganten wie Bob Dylan, Neil Young oder Grateful Dead als Ideengeber hingibt, einen Standardaus dem American Songbook zückt, sich Leonard Bernstein’s ‘Somewhere’ vornimmt, oder seine eigenen zwischen Blues und Bop verorteten Kompositionen spielt: Hier wird deutlich, wie Triomusik mit höchster Raffinesse und auf höchster Energieebene geht. […] Scofield setzt hier einen Maßstab für die Gitarren-Branche.

Michael Stürm, Jazzpodium

 

John Scofield est ce qu’on appelle un garcon éclectique. C’est ce que prouve ce formidable album aux allures de patchwork (mais miraculeusement homogène), mélange de standards de jazz, de compositions personnelles  truffées de clins  d’œil et de reprises inspires de Dylan, Neil Young ou (comme le titre de l’album l’indique) l’inoxydable Grateful Dead.

Philippe Blanchet, Rolling Stone (French Edition)

The album The Living Mountain with music by Thomas Larcher is hailed by a German radio reviewer

 

Elementar, archaisch, zugleich zerbrechlich und fein ist die Musik des Tiroler Komponisten Thomas Larcher auf diesem Album, dessen Titel ‘The Living Mountain’ auf die Erinnerungen der schottischen Autorin Nan Shepherd zurückgeht. Lachers gleichnamiges Stück für Sopran und Ensemble mag eine Hommage an die Berge sein, die ihn seit Kindheitstagen umgeben. Dennoch ist es keine Landschaftsbeschreibung oder Programmmusik. Das gilt auch für den intimen Liederzyklus und das energetische Stück ‘Ouroboros’ für Cello und Kammerorchester auf dieser CD. Es bleiben wunderbar rätselhafte, überraschende und existentielle Hörerlebnisse.

Meret Forster, Bayerischer Rundfunk

 

US and German media on the recording of Henry Purcell Fantazias by the John Holloway Ensemble

 

Much as they did with their earlier presentation of Renaissance composer John Dowland’s ‘Lachrimae Pavans’, violinist John Holloway and his ensemble partners Monika Baer (viola), Renate Steinmann (viola), and Martin Zeller (violoncello) demonstrate an assured command of Baroque repertoire in their essaying of Henry Purcell’s fantazias on their latest ECM release. The dozen pieces were composed in 1680 at a time when the form was considered old-fashioned and had been superseded by the sonata. That said, there’s nothing stale about the renditions when Holloway and company breathe invigorating new life into the seventeenth-century material. So fresh are their treatments, it’s hard to believe the pieces were written more than 340 years ago when Purcell (1659-95) was barely out of his teens.

Ron Schepper, Textura

 

Der englische Komponist hinterließ mit diesen Fantasien, die das uralte Prinzip der Polyfonie mit dem barocken Kontrapunkt verschneiden, zwölf Meisterwerke von hoher Ausdruckskraft und zeitloser Eleganz. […] Typisch ist die dem Kanon verwandte versetzte Stimmführung, die ganz unterschiedliche Besetzungen erlaubt. Hier bei Purcell hat sich Holloway für ein Quartett modernen Zuschitts entschieden.  […] Das Ensemble weckt in den Werken mit langem, klarem Bogenstrich und sparsamen Verzierungen Würdeund Größe, wechselt zwischen starkerDynamikund erhabener Melancholie. Ein echter Geniestreich in diesem Genre.

Jens-Uwe Sommerschuh, Sächsische Zeitung

A US reaction to the album Éventail by Heinz Holliger with Anton Kernjak

 

From one of the most recorded oboists of all time, Heinz Holliger’s newly released album, ‘Éventail’, is a colourful exploration of both the vocal and expressive qualities of the oboe and oboe d’amore in early 20-th-century French music. Opening the ‘richly coloured fan’ of little-known French Vocalise-Études by some of the most important French composers including Debussy, Ravel, Saint-Saëns, Jolivet, Casadesus, Messiaen, Koechlin and Milhaud, Holliger is joined by pianist Anton Kernjak and harpist Alice Belugou. Characteristic of his specialty in 20th- and 21st-century-works, Holliger’s wide range of extended techniques and tonal texturing shine in ‘Éventail’, with gleaming performance and elements ranging from the traditional to the virtuosic. Having had personal relationships with many of these composers, Holliger’s performance provides a distinct approach and understanding of these works while showcasing his artistic personality and flare.

Melissa Scott, The Whole Note

The album Reminiscentiae with music by Veljo Tormis is reviewed in UK and German classical music magazines

 

This collection comprises a number of Veljo Tormis’s choral pieces, but the central work is the cycle ‘Reminiscentia’, choral settings arranged for string orchestra. This gives them a a very different atmosphere from their vocal originals, since they no longer depend on the text as springboard for the musical narratives but instead give the appearance of a greater abstraction […] And this is proof of the composer’s mastery of musical structure and textural variety, for there is not a single piece in this unpredictable cycle that seems compromised by the absence of text. […] A provocative album containing carefully planned reminisences of a true original.

Ivan Moody, Gramophone

 

Wirklich faszinierend wird Tormis’ Musik, weil sie sich in Klang und Wort permanent zur Modernen Kunst hin öffnet. Exemplarisch geschieht dies im ersten Stück des Albums ‘Tornikell minu külas’ (Die Turmglocke in meiner Heimat) nach einem ins Estnische zurückübersetzten Text von Fernando Pessoa, in dem die alles andere als ‘heile Welt’ der Heimat von Tod und Zerstörung  gezeichnet ist – ‘like ruins in the moon light, ’ wie es im Text heißt. Weniger doppelbödig zeigt sich Tomis in den vier Zyklen aus ‘Reminiscentiae’ für Orchester, die, beginnend mit dem Herbst, die vier Jahreszeiten zum Thema haben und stilistisch an die Werke des Letten Peteris Vasks erinnern. Die estnischen Interpreten könnten ’ihre’ Musik schöner und intensive kaum darbieten. Top!

Burkhard Schäfer, Fono Forum (Five stars)

A Belgian reviewer on the vinyl re-issue of Keith Jarrett’s legendary Solo Concerts Bremen / Lausanne within the Luminessence series

 

Une audace suprême. Keith Jarrett seul en osmose avec son piano, en improvisation totale, offrant des morceaux longs (juqu’ à 26 minutes), passant d’un theme à l’autre, toujours en contrôle et pourtant totalement lâché sur le plaisir d’enchaîner, de dynamiser, de surprendre. C’est de la créativité pure. […] Keith Jarrett est empli de méditation et de foi. En tant qu’auditeur passionné, je penche plutôt vers le talent sinon le génie. Ette cette réédition pour les 50 ans de la sortie de ce triple album est bienvenue pour le montrer.

Jean-Claude Vantroyen, Le Soir

Current Concerts
& Events

Dominic Miller is playing almost 50 concerts across the globe in the cominig months

John Scofield and his trio are performing in the US and Asia in April and June. Throughout the year, more solo and quartet concerts are scheduled.

Fred Hersch is touring in support of his piano solo album 'Silent, Listening'