12.01.2024 | Reviews of the week
US, Swiss and German media on the new album Tractus with music by Arvo Pärt
All the music here exemplifies Pärt’s creativity perfectly, and hearing traits of his music anew in less familiar pieces brings them into fresh relief […] Among the finds here is the set of eight Greater Antiphons, instrumental despite titles taken from sacred texts (and the antiphon texts are even given in the booklet). These receive a marvelous performance from perhaps Pärt’s primary champions, the Tallinn Chamber Orchestra and conductor Tõnu Kõrvits, with a metallic string edge that brings out the resonance effects so basic to Pärt’s music […] This release has all the virtues that have made people love Arvo Pärt, even as it defamiliarizes them a bit, and it can be recommended to both longtime Pärt fans and to newcomers. ECM’s sound from the Methodist church in Tallinn, it almost goes without saying, is superb and as well matched to Pärt’s music as it could possibly be.
James Manheim, All Music
Une musique intimement religieuse qui réinterprète toute une tradition, mais qui est aussi éminement personelle et d’aujourd’hui: elle peut être appréciée même sans reference.
Elisabeth Haas, La Liberté
Die langsamen Tempi – wie leise anbrandende Wellen. Musik zum Nachdenken und Innehalten. 40 Jahre arbeiten ECM-Produzent Manfred Eicher und Arvo Pärt jetzt zusammen und haben dabei eine Bruderschaft im Dienst der Musik entwickelt. Hier wirkt sie noch feinsinniger, ja, nobler als sonst.
Tilman Urbach, Stereo
The album Zartir by Levon Eskenian and the Gurdjieff Ensemble is reviewed in the UK
This is the third recording for ECM of Levon Eskenian’s Gurdjieff Ensemble, and with its rearrangements of Georges I. Gurdjieff’s compositions and transcriptions for traditional folk instruments Eskenian takes the music back to its roots. More than that, the works are not merely there to preserve the music of the past, or bring the ancient into the current century but are strong musical statements in their own right. […] The arrangements are inspiring and uplifting as the Ensemble seem to breathe as one. The music, as with many ancient and traditional folk forms, seems to inhabit a space outside of the mainstream and is there for those who seek it. When listening closely there is a sense of not just visiting the past but also being in the present and gazing into the future as these sounds and melodies have not only had a life that is long but one that continues to bring comfort with a familiarity that is comforting. Much of the music is divided into splinter groups featuring a selective instrumentation for each particular piece. When the ensemble expands its numbers, and the sound swells the music becomes increasingly emotional and emotive. […] Concluding with the majestic ‘The Great Prayer’ it is if the album had been leading to this magnificent climax. Featuring the National Chamber Choir of Armenia alongside The Gurdjieff Ensemble is a melding of the traditional instruments and voices that appear timeless. […] a most calming and satisfying close to this excellent album.
Nick Lea, Jazz Views
Austrian and German reactions to the piano solo album Call On The Old Wise by Nitai Hershkovits
Die erste Einspielung des Pianisten Nitai Hershkovits für ECM ist ein echtes Statement. Auf ‘Call On the Old Wise’ präsentiert der Israeli Charakterstücke, die klingen, als wollte er spätromantische Klaviermusik und jazzige Stilistik versöhnen. […] Welch Stilansatz auch immer: Bemerkenswert die melodischen Pointen eines Musikers, der Chick Corea ebenso verinnerlicht hat wie Rachmaninow und Skrjabin.
Ljubiša Tošić, Der Standard
Es gibt Musik, die niemals enden sollte. ’Call On The OldWise’ gehört dazu. Der Pianist Nitai Hershkovits hat sie im Juni 2022 eingespielt, allein im Konzertsaal Auditorio Stelio Molo RSI im schweizerischen Lugano – ein vonECM-Chef und –Produzent Manfred Eicher bevorzugter Raum. Der brilliant detaillierte Flügelklang dieses genialen Albums zeigt, warum. […] Man hört hier viele stilistische Inspirationen von der russischen Spätromantik über skandinavische Albumblätter bis hin zu George Gershwin oder Fred Hersch […] Hinreißend sind auf diesem Album aber nicht nur der motivische Witz und die ebenso schweifende wie kompakte Dramaturgie der musikalischen Energie, sondern auch die Feinheiten seines kraftgenauen Anschlags, die Schattierungen der Akkorde, die sanft kammermusikalische Klammerung des Programms. Ein famoses Werk, ohne Frage.
Ralf Dombrowski, Audio / Stereoplay
Die18 Stücke auf dem Album, größtenteils um die zwei Minuten lang, sind markante Miniaturen, versonnen wie ‘Enough To Say I Will’, vital wie ‘Mode Antigona’, launig wie ‘Dream your dreams’. Manchmal blitzt Debussys Impressionismus auf, ein andermal die als Kargheit getarnte Intelligenz Saties oder die kosmische Einsamkeit Skrjabins. Hershkovits improvisiert über deutlich konturierten Ideen, seine pianistische Poesie hat Hand und Fuß. Dann aber überschreitet er Grenzen, zieht in harmonische Fernen, erweist sich als in vielen Gangarten versierter Weltenwanderer wie einst Mozart oder später Gulda.
Jens-Uwe Sommerschuh, Sächsische Zeitung
More international reactions to the live album Strands by Palle Mikkelborg, Jakob Bro and Marilyn Mazur
Three generations of Danish jazz musicians come together on ‘Strands’, a richly atmospheric live recording from February 2023 that erases any gaps in age and aesthetic tendencies between trumpeter Palle Mikkelborg, guitarist Jakob Bro and percussionist Marilyn Mazur. […] Bro composed and previously recorded all six tunes, but these meditations are recast in this spacious setting, with each performance unfolding with glacial patience. Bro’s arpeggios and crystalline lines carve out airy harmonies and sustained tones that hang like clouds, with Mazur’s masterful touch on cymbals, bells, gongs and gently rumbling toms threading those cumulous formations with an exquisite sense of proportion.
Peter Margasak, Downbeat
Three Danish jazz musicians representing three generations (Mikkelborg is 82; Mazur 68, and Bro, 45) have combined to create an album of sublime music. […] In an interview, Bro said that he was more of a team player than a guitarist, and on this album he adds colours, textures and effects to the mix – don’t expect to hear any in-your-face guitar soloing, but do expect to hear plenty of inventive, intelligent and sensitive guitar playing. […] The music on the album conjures up many words: fragile, textual, atmospheric, ethereal, spacious, light, airy, but definitely not lightweight. The opening number, ‘Gefion’ begins with the haunting sound of Makkelborg’s flugelhorn, swathed in reverb and accompanied by Mazur’s array of rattling, scraping, clanging percussive sounds Bro alternates between gentle strumming and sparse, single note playing, and here and there tastefully utilizing electronic effects. It sounds otherworldly, as if one is slowly walking through a dream landscape. There’s plenty of space around each instrument – each player knows when to play, what to play and when to stay silent. […] ‘Lykaster’ (spotlight) is the shortest number (a shade under three minutes in length) and features more fine playing by Mikkelborg, the sound of his horn seemingly ascending towards the heavens. It’s a beautiful ending to a beautiful album.
George Cole, Jazzviews
There is no leader and definitely no showboating. Spacious and unhurried—most of the tracks come in around the eight-minute mark—the album features Mikkelborg and Bro exploring each tune in turn, with Mazur playing a largely supportive, albeit glittering, role. The performance is generally sotto voce and gentle, only reaching a degree of intensity on ‘Returnings,’ co-written by Mikkelborg and Bro, with its distorted guitar and high-register trumpet. ‘Strands’ is an album the listener has to lean into—and the effort is rewarded.
Chris May, All About Jazz
La musique est subtile, légère, murmurée et le public attentive, silencieux, respectueux. […] La spatialité du son du trio est magnifiée par l’acoustique de la sale et l’enregistrement d’ECM. Ecoutez attentivement: c’est captivant.
Jean-Claude Vantroyen, Le Soir
Erstaunlich, welche Weite die ätherische, lyrische Grundstimmung, die das Album dominiert, aufzuziehen und –zunehmen in der Lage ist, etwa in ‘Returnings’, wenn Bro die elektrische Gitarre auch mal lautstärker einsetzt. Mikkelborg wiederum glänzt insbesondere, wenn er wie in ‘Gefion’ zum Flügelhorn greift. Mazurs Klangereignisse haben nirgendwo dienende Funktion, sondern spannen, obwohl den beiden anderen Stimmen gleichberechtigt, doch erst den Raum auf, in dem diese Resonanz finden. Ausgesprochen subtil in seiner Reduktion auf die kleinsten Elemente, ist ’Strands’in seiner atmenden Organisation von schematisch-konzeptionellem Minimalismus doch meilenweit entfernt.
Harry Schmidt, Jazzthetik
L’improvvisazione del trio manda ogni tanto qualche lampo temporalesco, l’onda sonora diventa materica, cartilaginea, come se si stesse risvegliando da un sogno, ma il clima complessivo ci racconta una musica prevalentemente assorta, introvertita, talora coinvolta in una specie di malinconico trasporto. La componente improvvisativa, di grande peso in questo album, non tende mai all’iperbole, anzi, pur esprimendosi attraverso una narrazione non sempre lineare, si arricchisce di un verbo lirico dove la musica si fa spesso spettrale e nebulosa. La chitarra di Bro vive di risacche occasionali, una marea che s’alza e s’abbassa come il suono di un oceano lontano ma che si presenta fuggevolmente, transitoriamente. E forse tutta la musica espressa in questo Strands vive di una contingenza necessaria, quella elusività che occorre per superare la barriera dell’Io e avvicinarsi sempre di più al senso realmente profondo che dà ragione all’esistenza.
Riccardo Talamazzi, Offtopic Magazine
A German music magazine on Frozen Silence by Maciej Obara with Dominik Wania, Ole Morten Vågan and Gard Nilssen
In seiner lyrisch-luftigen Spielweise erinnert Obara an den Norweger Jan Garbarek,auch verwendet er, wie dieser, Elemente aus der Volksmusik, nur nicht aus der norwegischen, sondern der polnischen Folklore. Der Pianist des Quartetts ist Dominik Wania. Er gilt als Top-Improvisator und ist einer der profiliertesten polnischen Jazzpianisten. Gleichzeitig wurzelt sein Spiel tief in der Klassik, ist fundamental von der Klangkultur der Romantik und des Impressionismus geprägt. […] Obara lässt seinem Pianisten viel Raum, damit dieser seine wunderbar melodischen Linien entwickeln kann er tritt jedoch auch immer wieder in einen lebendigen Dialog mit ihm.
Mario-Felix Vogt, Pianist
A German music magazine on the album Dance of the Elders by Wolfgang Muthspiel with Scott Colley and Brian Blade
Er ist ganz sicher einer der eigenständigsten europäischen Gitarristen, ein großartiger Komponist und sensibler Band-Player. Der Österreicher Wolfgang Muthspiel (*1965) hat mit seinem neuen Trio-Album ,Dance Of The Elders’, gemeinsam mit Kontrabassist Scott Colley und Drummer Brian Blade, seinem Katalog ein weiteres Großwerk hinzugefügt. E- und Akustik-Gitarrist Muthspiels Musik verbindet für mich immer wieder eine Art von folkloristischer Leichtigkeit mit geradezu klassischer Präzision; sein Jazz-Ansatz ist absolut europäisch und harmoniert perfekt mit dem legendären Repertoire seines Labels ECM. Zu den Highlights dieses Albums gehört, neben den fünf großartigen Muthspiel-Originals, eine der beiden Fremdkompositionen: Aus Joni Mitchells Klassiker ,Amelia’ macht dieses Trio sein ganz eigenes Ding … Gelungen!
Lothar Trampert, Gitarre & Bass