19.01.2024 | Reviews of the week

Reviews of the week

Early reactions to the new album Songs Of Fate by Gidon Kremer with the Kremerata Baltica and Vida Miknevičiūtė

 

A 76 ans, Gidon Kremer n´a pas dévié de la ligne musicale qu´il a tracée depuis ses débuts de violoniste à contre-courant derrière le Rideau de fer et qui consiste à attirer l´attention sur des musiciens peu exposés. […] Quant à Mieczyslaw Weinberg, […] c´est dans un registre intimiste encore à découvrir (berceuse, danse folklorique) que le subtil Kremer nous le présente ici.

Pierre Gervasoni, Le Monde

 

Jüdische Lieder, jüdische Gebete, eindrucksvolle Musik. Gidon Kremer und die Kremerata Baltica treffen den richtigen Ton.  ‘Songs of fate’ – eine wichtige musikalische Stimme in einer beklemmenden Zeit.

Elisabeth Hahn, Deutschlandfunk Kultur

 

Gidon Kremer ist nicht nur einer der herausragenden Geiger seiner Generation. Er ist auch ein Advokat der Komponisten wie nur wenige Musiker seines Formats. Er begnügt sich nicht damit, dem Repertoire seine eigene Interpretation geläufiger Werke hinzuzufügen, sondern setzt sich für wenig oder in unseren Breiten gar nicht bekannte Komponisten ein, insbesondere für solche aus dem Baltikum […] Auf der CD Songs Of Fate sind das Giedrius Kuprevičius und Raminta Šerkšnyté aus Litauen sowie Jēkabs Jančevskis aus Lettland. Hinzu kommen vier kurze Stücke von Mieczysław Weinberg, für den sich Kremer schon starkgemacht hat, ehe seine Wiederentdeckung hohe Wellen schlug. Mit seiner Kremerata Baltica tritt neben Gidon Kremer die litauische Sängerin Vida Miknevičiūtė auf. Durch das gesamte Programm zieht sich die jüdische Thematik, namentlich das Kaddisch, das als Totengebet dient, und entsprechend eine getragene, fast durchweg nach innen gekehrte Stimmung. Aus dem Rahmen fällt Weinbergs Kujawiak, ein Volkstanz aus Kujawien – daher der Name – im Norden Polens. Obgleich die Komponisten unüberhörbar mit modernen Kompositionstechniken vertraut sind, kann man die von Gidon Kremer ausgewählten Stücke nicht als ‘schwierig’ kennzeichnen. In ihnen scheint eine gemäßigte Avantgarde weiterzuleben, wie sie in der Sowjetunion gepflegt wurde und deren Traditionalismus man üblicherweise fast klischeehaft auf das Dogma des Sozialistischen Realismus und die damit verbundenen Repressionen zurückführt. Zumindest ebenso entscheidend sind jedoch wohl die Reverenzen an die – in diesem Fall: baltische – Folklore zu sein. Die Entstehungszeit der Kompositionen reicht von 1942 – Weinbergs Aria op. 9 – bis ins Jahr 2021 – ‘This too shall pass’ von Raminta Šerkšnyté. Bis auf die Titel von Mieczysław Weinberg, sind alle erst im 21. Jahrhundert, also in unserer Gegenwart entstanden. Ihre Schöpfer wurden zwischen 1944 und 1991 geboren. Es gibt einiges zu entdecken.

Thomas Rothschild, Kultura Extra

A UK newspaper on the new album Tractus with music by Arvo Pärt

 

For the album conductor Tonu Kaljuste has chosen Part’s works written over the last two decades. The album opens up with ‘Littlemore Tractus’. A seven-minute work full of slow-tempo strings, haunting and atmospheric choral work, harp and bell. The pitch and tempo rises towards the end of the piece, pulsing, like fading starlight. On ‘Greater Antiphons’ atmospheres get deeper and more rhythmic. Stabs of optimistic strings combine into new forces […] For ‘L’abbé Agathon’ the orchestra is joined by the gifted soprano Maria Listra. Her restless and bewitching melodies hang over low cello and bass, building to a dramatic climax. The concluding track ‘Vater Unser’, a version of the ‘Lord’s Prayer’, leads with piano that aids the strings and choral overdrive. Recorded at the Methodist Church, Tallinn, in September 2022, a warm acoustic glow helps define the atmosphere.

Simon Duff, Morning Star

Early UK and German reactions to the upcoming album Touch of Time by Arve Henriksen and Harmen Fraanje

 

Norwegian trumpeter Arve Henriksen and Dutch pianist Harmen Fraanje have produced a series of subtle, delicate musical soundscapes on this new set of tunes for their debut together as a duo, resulting in the quietly lyrical ‘Touch of Time’. Sensitive melodies, colours and textures all combine to allow the listener to deeply engage in an intimate journey of nuanced sound. In both freely improvised forms and carefully wrought themes, their instruments connect gracefully, with their music ebbing and flowing like time itself, from beginning to end.

Mike Gates, UK Vibe

 

Ihre Soundvorstellungen ergänzen sich. Arve Henriksen versteht die Trompete als Ausgangspunkt für stimmnahe Experimente und modifiziert sie klanglich soweit, dass sie wie eine Flöte klingen kann. Harmen Fraanje steht sonst Kollegen wie dem Bassisten Mats Eilertsen zu Seite, experimentiert mit eigenen Projekte aber über das Klavier hinaus auch mit Electronics. Im Duo lassen sie sich treiben, schweben in Texturen und deuten oft Musik mehr an, als sie motivisch vollständig auszuführen. ‘Touch Of Time’ hat daher den Charme des Ungebundenen, wirkt klangzeitlich losgelöst in einem harmonisch zugänglichen Soundgefüge, zart und raumfüllend zugleich.

Ralf Dombrowski, Westdeutscher Rundfunk

Italian reviewers on the album Zartir by Levon Eskenian and the Gurdjieff Ensemble

 

Le ricche trascrizioni per strumenti tradizionali di Eskenian, nel mantenere le intenzioni di ‘comunicazione ed elevazione spirituale’ del maestro, sanno aggiungere un afflato di profondità e di radicamento negli albori dell’umanità, di intensità e di interiorità. Sanno perciò essere immediatamente recepite come ‘nostre’, nonostante la lontananza e la non consuetudine della strumentazione, che vede come protagonisti anche gli oboi duduk, il flauto blul, il grande mandolino oud, le cetre kanon e kamancha, la chitarra tar, le percussioni tombak e dap.

Raffaello Carabini, Spettakolo

 

Le musiche selezionate dal Gurdjieff Ensemble sono poesie, inni, orazioni, meditazioni filosofiche che viaggiano nel Tempo senza fissa dimora, dimostrando un carattere universale in cui raccoglimento, devozione religiosa e amore per la vita si fondono in una corroborante trasfusione per lo Spirito. Eskenian, dal canto suo, definisce queste musiche trasformative, individuandone le caratteristiche fondamentali che dovrebbero teoricamente essere presente in ogni forma d’arte. Abituati come siamo al consumo, oggigiorno praticato quasi con atteggiamento predatorio, istrionizzati da autori prolissi che impongono tutt’al più il gusto del carino, anziché del bello, potremmo faticare ad allinearci alle idee presenti in questo album, caratterizzate da una spontanea tendenza alla religiosità. Questo termine, però, non va inteso come culto nei riguardi di una divinità ma come attrazione verso l’Assoluto o comunque, se proprio non siamo interessati alla metafisica, come tendenza a diventare essere umani migliori.

Riccardo Talamazzi, Offtopic Magazine

The album Reminiscentiae with music by Veljo Tormis is reviewed in a UK music magazine

 

This fine album celebrates the fruitful creative partnership between Estonian composer Veljo Tormis (1930-2017) and conductor Tõnu Kaljuste. […] The voices of the Estonian Philharmonic Chamber Choir have this music in their blood; they sing for Kaljuste with impeccable commitment, attack and blend.

Philip Reed, Choir & Organ (Five stars)

A US reviewer on the album The Living Mountain with music by Thomas Larcher

 

The works here blend considerable complexity with a limpid surface, giving the listener the feeling of having a clear view of mysterious events. There are two song cycles, one for baritone and piano, and one for soprano and chamber orchestra, with piano and accordion, plus a concerto of sorts called ‘Ouroboros’ for cello and chamber orchestra featuring the well-known cellist Alisa Weilerstein. The title orchestral cycle is in English with a text by Nan Shepherd […] He also does well in text selection with the cycle Unerzählt (‘Untold’), with poems by the notoriously gnomic and compact W.G. Sebald matching Larcher’s Cagean prepared piano techniques. All the singers are very strong, but baritone Andrè Schuen is a standout here. One may not be able to reduce the significance of these works easily to words, but the whole thing is engrossing as it goes by, and needless to say, ECM’s studio sound is ideal. An intriguing ECM release.

James Manheim, All Music