08.03.2024 | Reviews of the week
An Austrian daily paper on the album Songs Of Fate by Gidon Kremer with the Kremerata Baltica and Vida Miknevičiūtė
Immer auf der Suche nach unentdeckter, oft von der Politik zermalmter Musik, hat Geiger Gidon Kremer nun für ‘Songs of Fate’ neben Stücken seines Herzenskomponisten Mieczyslaw Weinberg auch interessante Zeitgenossen integriert. Mit seiner Kremerata Baltica setzt er etwa Raminta Šerkšnytės ‘This too shall pass’ um, als subtil dahinströmendes Stück, in dem er Poesie und Zerbrechlichkeit vermilzt. Giedrius Kuprevičius’ ’Postlude: The Luminous Lament’ wiederum findet ihn im Dialog mit Sopran Vida Miknevičiutė. Kein beiläufiger Ton ist zu hören, jede Tongeste erzählt Existentielles.
Ljubiša Tošić, Der Standard
UK and German reactions to the album Words Unspoken by John Surman
This new quartet sees him suspended in the crystalline ambience of Rob Waring’s vibes on the title track, gently pastoral and puckishly curious on ’Precipice’, and calling home with ‘Hawksmoor’’s playful architectural games. It’ a very ECM world of cool beauty, warmed by Surman’s melodies.
Nick Hasted, Uncut
Es sind wunderbar verspielte Themen, voller Poesie, die von den einzelnen Musikern vorgetragen, ausgeschmückt, variiert, untereinander ‘weitergereicht’ werden. So entsteht ein angeregtes Gespräch auf Augenhöhe, dem man als Hörer fasziniert folgt und das in seiner Emotionalität nachdenklich berührt. Es gibt herausfordernd intensive, wie unbeschwert heitere Momente auf diesem Album. Angeführt von John Surman, der hier in vocaler Manier auf Sopran Saxophon, Bariton Saxophon und Bass Klarinette brilliert, streift die Musik ethnische Kulturen und europäische Moderne. Insgesamt eine gute Stunde Musik, die das Leben in Balance bringt und die Bewusstseinsebene um ein Quantum Poesie bereichert.
Jörg Konrad, Kultkomplott
US, French and German reviewers on the album Compassion by Vijay Iyer with Linda May Han Oh and Tyshawn Sorey
To understand pianist Vijay Iyer‘s latest release, you must understand the joy of a good haunting. Or at least the joy through a good haunting. Nearly two years have passed since Iyer’s ensemble project ‘Ghosts Everywhere I Go’ (inspired by the writings of Eve L. Ewing), but the spirits persist. By tracing a lingering past, Iyer – accompanied by percussionist Tyshawn Sorey and bassist Linda May Han Oh – finds more to celebrate than to mourn. Certainly, melancholy appears along with questions about what could have been, but the trio find an unlikely exuberance in their search. With stellar compositions, performances, and energy, Iyer’s new album ‘Compassion’ contains some of his most immediately enjoyable music without sacrificing any of his usual complexity.
Justin Cober-Lake, Pop Matters
Cet album émerveille […] La pulsation toujours vive et maitrisée passe souvent la main aux aspirations contemplatives, sans jamais trahir une densité commune à chaque intention. Une grande petite formation à qui l’on souhaite un futur radieux, pour elle comme pour nous.
Bruno Guermonprez, Jazz News
Ein höchst sensibles Spiel mit den Möglichkeiten entfaltet sich, der Funke springt sofort über. Bis auf die Hommagen an Roscoe Mitchell (‘Noonah’), Pianistin Geri Allens ‘Drummer’s Song’ und ’Overjoyed’ von Stevie Wonder stammen die Kompositionen von Iyer, tragen deutlich seine künstlerische Handschrift. Trotz weit auseinanderliegender Stilistik zwischen Free Jazz, Avantgarde, Jazz und Soul wird die Musik von einem gemeinsamen Gefühl vorwärts getragen. Gerade das ist das Faszinierende daran: dieser Fluss des Klangs in der Musik, als wäre sie Wasser – sie schäumt, sie fließt, sie versiegt, wenn sie ausklingt. Wie bei ECM üblich, ist die Aufnahme perfekt zwischen Wucht und Transparenz ausbalanciert.
Joachim Weis, Mint
A Swiss reaction to The Blue Land by the Matthieu Bordenave Quartet
Le groupe joue suspendu, capable d’une grande délicatesse san renoncer à des morceaux subtilement rythmés. Les compositions de Bordenave deviennent un flux musical raffiné, à la lisière entre une contemporanéité atonale, la verve du free jazz et la musique de chambre. […] On apprécie que la recherché d’avant-garde, ici, se marie à merveille avec l’ élégance.
Gianluigi Bocelli, Le Courrier
The album Tractus with music by Arvo Pärt is reviewed in a UK music magazine
In the new version of ‘Littlemore Tractus’, to words preached in Oxford by St John Henry Newman on ‘Wisdom And Innocence’ in February 1843, and in the pilgrimage songs of ‘Cantique des degrés’, the source of Pärt’s tintinnabulary style of composition in sacred speech is made explicit. This puts great pressure on the choir and conductor to integrate the vocal music with the orchestral parts and this they have done with almost uncanny accuracy: to the extent that the vocal works seem to transcend speech, while the orchestral pieces clearly articulate their source texts.
Brian Morton, Choir & Organ
First reactions to the vinyl-reissue of Jan Garbareks Afric Pepperbird within the Luminessence-series
A fine re-issue in its own right, it is also an important reminder of Jan Garbarek’s development from a Coltrane disciple and an interest in free playing to his moving away from the influence of American jazz musicians to looking inwards at his own European heritage as a basis for increasingly personal improvisational style.
Uros, Jazz Views
Taken as a whole, the album serves up eight highly imaginative improvisations, the shortest of which lasts less than a minute, while the longest is about twelve and a half minutes. Only four of the tracks are led by Garbarek. Andersen leads three, and Christensen leads the remaining track, ‘Blupp,’ which is the last one on the album. There is an admirable quality to the audio capture. In the absence of any visual input, the attentive listener will most likely have little trouble identifying which thematic gestures are provided by which of the instrumentalists. This is a release that rewards attentive listening, and its new availability on vinyl may encourage more serious listeners to attend!
Stephen Smoliar, The Rehearsal Studio
‘Afric Pepperbird’ ist ein wundervoller Einstieg in die Welt des norwegischen Saxofonisten (für Anti-Nostalgiker und Abenteuersuchende), der auch mit jedem seiner nachfolgenden vier Alben unter eigenem Namen die ‘Kritikersterne’ reihenweise vom Himmel blies, von ‘Sart’ über ‘Triptykon’ und ‘Witchi-Tai-To’ bis ‘Dansere’. Und das war bekanntlich erst der Anfang.
Michael Engelbrecht, Flowworker
An early reaction to Jan Garbarek’s album Luminessence within the reissue series of the same name
Listening again to ‘Luminessence’ one marvels at the detail in the orchestration and the playing of Jan Garbarek. ECM was a still a relatively new label at the time of recording this ambitious work and both Jarrett and Garbarek were not thirty years old. If much of their best work was still ahead of them, then ‘Luminessence’ is a remarkable achievement that has not dated at all.
Nick Lea, Jazz Views