24.05.2024 | Reviews of the week
The new solo piano album Silent, Listening by Fred Hersch enchants German reviewers
In vier Etappen scheinen sich die Töne leise Botschaften zuzuflüstern. Beflügelt vom kristallinen Klang des Klaviers entstehen im konzentrierten Sichversenken neue Dinge, die sich in ’Starlight’ dramatisch verdichten zu einem mitreißenden ‘Little Song’. Das Highlight ‘The Wind’ ist von unmittelbarer lyrischer Kraft.
Karl Lippegaus, Fono Forum
Das Album präsentiert sieben eigene Kompositionen von Hersch sowie vier Interpretation bekannter Jazzstandards wie etwa ‘Softly, As In A Morning Sunrise’, ‘Star-Crossed Lovers’ oder ‘The Wind’. Diese Stücke filetiert Hersch in seiner Interpretation und zeigt sie in ihrer ungeschminkten Schönheit. Noch stärker aber sind seine eigenen Kompositionen. Denn hier zeigt sich die suchende Herangehensweise des Pianisten noch deutlicher. Hersch pflückt die oft unerwarteten Noten stilsicher aus der Luft und lässt ansonsten viel Raum und Luft für Stille. Und da ist der Bezug zum Albumtitel: Herschs Spiel integriert die Stille als Klang in seine Musik, er interagiert mit ihr und lässt seine Ideen von ihr deuten und modulieren. So erhält jede Note mehr Gewicht, jede Melodie mehr Kontur. Einzelne Stücke herauszupicken macht da kaum Sinn und wäre auch nicht im Sinne des Pianisten, der die Kraft des Albumformats betont und die Stücke im Kontext zu hören empfiehlt. Und genau so schafft es ‘Silent, Listening’ seine volle Kraft zu entfalten. Fred Hersch ist es gelungen, seine gleichsam hohe Sensibilität und Erfindergeist in niedrigschwellige Musik zu verpacken, deren Wirkung immens ist. Es ist befreiende und bereichernde Musik eines der ganz Großen.
Sebastian Meißner, Sounds and Books
A UK reviewer on the album Touch of Time by Arve Henriksen and Harmen Fraanje
Henriksen’s distilled, yearning figures are here complemented perfectly by the spare and rhythmically subtle cast of Fraanje’s impressionist pianism […] At just under 40 minutes in total, the 10 intimate and exquisitely pitched duo meditations that are ‘Touch Of Time’ induce sustained reflection upon what is perhaps the most impenetrable mystery of our lives: not so much time itself, but rather, our experience or understanding of it. […] think of the Bill Evans and Miles Davis jewel of the gently sprung meditation that is ‘Blue In Green’, from the 1959 masterpiece ’Kind Of Blue’ – and then imagine that jewel re-cut into smaller but no less charged pieces, as rippling as they are refractive, of rubato melody and innermost mood. Here is quietly superb music, of no small liminal import.
Michael Tucker, Jazz Journal
A UK reviewer on the vinyl re-issue of Kenny Wheeler’s album Angel Song within the Luminessence series
Cut from the original masters, with newly designed packaging, this 2LP set truly is a joy to behold. There are so many superlatives one could use to express the beauty of this album. Its stirring passion, its grace, its subtlety, its tenderness, its inventiveness, and its mesmerizing melodic lyricism; these would be just a few such words. One thing is incontrovertible; ‘Angel Song’ is among the apexes of the label’s catalogue. Uniting four masters of their instruments; Kenny Wheeler (trumpet and flugelhorn), Lee Konitz (alto saxophone), Dave Holland (double bass) and Bill Frisell (guitar), each musician’s unique artistic identity shines through, creating an incredibly intimate and absorbing atmosphere. Kenny Wheeler’s nine compositions are hauntingly beautiful, brought to life by the performances from this incredible quartet of musicians. […] ‘Angel Song’s quiet, mesmerizing opulence fills the air with a seductive charm. It radiates an inner beauty, outwardly rewarding the listener time and time again. It’s a classic of our time.
Mike Gates, UK Vibe