19.07.2024 | Reviews of the week

Reviews of the week

International acclaim for the new duo album Outpost of Dreams by Norma Winstone and Kit Downes

 

This new album from Norma Winstone and Kit Downes is a marvel. […] Winstone can sing with any size group, but to me she was made for piano duets: she has recorded duets with John Taylor, Fred Hersch (Songs and Lullabies), and now with fellow Britisher Kit Downes. Her new disc is as distinguished as I would expect. Winstone wrote the lyrics to nine of the ten pieces on ‘Outpost of Dreams.’ The lyrics are meditations on what sounds like a sombre vision of eternity: ‘From the room where he lies/ all he sees is the sky’s changing light.’ […] Everywhere, Downes is not just supportive; he is an active and sensitive collaborator. His meditative solo on Carla Bley’s ‘Jesus Maria’ leads to Winstone’s entrance. These two seem made for each other. […] On this disc, Winstone and Downes have assembled a unique repertoire of interconnected songs. The singer remains a marvelous storyteller; Winstone’s clear and seductive voice paces time seductively.

Michael Ullman, Artsfuse

 

Any release by Norma Winstone is an event and ‘Outpost Of Dreams’, her much anticipated first album since 2018’s ‘Descansado’ (‘Songs For Films’) (ECM), rises to expectations. It presents her in a new duo setting with pianist Kit Downes, a star in his own right who is equally on point as an accompanist. His sensitive, empathetic playing here is a delight in itself.

Chris May, All About Jazz

 

Das Album ‘Outpost of Dreams’ zeigt völlig klar: Norma Winstone zählt zu den größten Stimmen des Jazz überhaupt und Kit Downes ist der Pianist der Stunde. Ihr zeitloses Generationentreffen ist heißer Favorit fürs Album des Jahres 2024.

Roland Spiegel, ARD Radiofestival

UK and German reactions to the album Live In Munich by Barry Guy and Jordina Millà

 

Recorded at Munich’s ‘schwere reiter’ performance space in February 2022, this inspired duo album reunites the extraordinary Catalan pianist Jordina Millà live in Munich with the equally inventive double bassist Barry Guy, a heroic figure from the first generation of UK free improvisers, along with Evan Parker, Derek Bailey et al. The first thing to say about the recording (engineered superbly by Zoro Babel), apart from its incredible presence and clarity, is the sheer variety of sounds the players produce, both separately and together. The second thing to note is that there’s barely a dull or by rote-seeming moment in the entire hour of its duration […] Barry Guy’s sensitivity to sound is as legendary as his versatility (he has a parallel career in classical ensembles, specialising in the baroque), and he brings all his half century and more’s experience to bear on this recording. Both players appear to have an almost telepathic alertness to each other’s role in the process of co-creativity.

Phil Johnson, UK Jazz News

 

Die Pianistin und der Bassist schaffen auf ‘Live In Munich’ eine Musik, die auf der Grundlage von Gegensätzen und Überlagerungen entsteht, die eine akustische Synthese bewusster und unbewusster Assoziationen reflektiert und transparent hörbar werden lässt. Beide verdichten und entzerren melodische Möglichkeiten und lösen dabei jede formale Struktur auf. Ihre feine Sensorik füreinander, ihre überwältigende Experimentierfreude schafft Momente intensivster Effizienz. Ein amorpher Diskurs, der von beiden Sensibilität, als auch Individualität und Willensstärke verlangt. So entstehen am und im Instrument neue wie reizvolle Klangwelten. Verschränkte Konstruktionen, deren gemeinsame Basis sich an der Lust am Wagnis offenbaren und in ihrer expressiven wie intimen Vielschichtigkeit aufwühlen. Es ist ein Prozess ständiger Veränderung und Musik im freien Fall, ohne Netz und doppelten Boden.

Jörg Konrad, Kultkomplott

 

 

The new live recording September Night by the Tomasz Stanko Quartet is hailed in a German daily paper

 

Faszinierend ist, wie sich diese Vier mit harmonischer Finesse durch die Gangarten bewegen, wie sie sich rhythmisch frei entfalten, um dann bestechend, mit ungemein viel Zug oder federnder Eleganz (etwa im Titel ‘Celina’) zu swingen. Stanko, der einst zur Ikone des europäischen Free Jazz wurde und dann manchen musikalischen Wandel vollzog, taucht uns auf ‘September Night’ in ein Wechselbad der Gefühle: Seine Trompetenstimme singt mit unverschämter Klarheit, gleicht dann wieder einem heiseren Aufschrei und zeigt kurz darauf eine fragile Zartheit, wie sie nur Stanko hinbekam. Dieser große Melodiker klingtmal total aufgeräumt, dann wieder von einer Wehmut ergriffen, die einem das Herz zerreißen kann.

Ssirus W. Pakzad, Abendzeitung 

A German reaction to the new album A New Day by Giovanni Guidi

 

Zu den aktuellen Sternen am italienischen Jazzhimmel gehört Pianist Giovanni Guidi. An der Seite des Trompeters Enrico Rava ist er bekannt geworden, seit vielen Jahren hat er aber auch sein eigenes Trio mit dem Bassist Thomas Morgan und dem Schlagzeuger João Lobo. Gemeinsam tauchen sie in freie Improvisationen ein und nehmen sich dabei ungewöhnlich viel Zeit. Auf  ‘A New Day’  komplettiert James Brandon Lewis am Tenorsaxophon das Trio von Guidi. Da wird gelauscht und geforscht, der Puls ist meistens ruhig, es ist ein Album in Rubatostimmung. Die Vorgaben des Pianisten lassen seine Herkunft erkennen, etwa wenn auf ‘Cantos de Ocell’ über ein südeuropäisches Volkslied improvisiert wird. Aber Genrebezeichnungen bleiben hier nur Andeutungen. Die Band entwickelt eine improvisatorische Sprache, die für sich selbst spricht.

Jan Tengeler, Deutschlandfunk Kultur

Anna Gourari’s recording  of works by Hindemith and Schnittke with the OSI Lugano directed by Markus Poschner is reviewed in Switzerland

 

Es sind komplexe, schwierige Werke, die sich  Anna Gourari für ihr Album ausgewählt hat. Die Pianistin aus Tatarstan spielt das Konzert für Klavier und Streicher von Alfred Schnittke und ‘Die vier Temperamente’ von Paul Hindemith. Dabei kann sie ihre technische und interpretatorische Brillanz voll ausspielen. Ihre ‘Begleiter’ – das Orchestra della Svizzera italiana unter Markus Poschner – glänzen zudem mit Hindemiths  Sinfonie ‘Mathis der Maler’.

Frank von Niederhäusern, Kulturtipp

A German radio reviewer on the album My Prophet by Oded Tzur

Es sind ruhige, geradezu meditativ fließende Melodien, die die unaufgeregt improvisierende, entspannt aufeinander eingehende Band zu perfekten, musikalischen Bögen spannt. Ein rund herum gelungenes Album.

Johannes Kaiser, Südwestrundfunk

The vinyl re-issue of Kenny Wheeler’s Angel Song within the Luminessence series is reviewed in a German magazine

 

‘Angel Song’, das zeichnete sich direkt nach Veröffentlichung im Jahr 1997 ab, hat das Zeug ein Klassiker des Genres und eine der maßgeblichen Aufnahmen zu werden, die ohne Schlagwerker und ohne Piano auskommen. Und so ist es gekommen […] vier eigenständige Musiker-Persönlichkeiten  vereinen sich auf ‘Angel Song’, als wäre es ihre Bestimmung gewesen, sich zu diesem Anlass zusammenzufinden. […] Besonders Dave Holland sorgt mit der Auslegung eines intensiven, dennoch zurückhaltenden Bass-Fundaments für eine Grundlage, auf der die beiden Bläser ihr äthersch klingendes Spiel ineinanderfließen lassen, flankiert von Bill Frisells mal unterstützender, mal im Vordergrund stehender Gitarre.

Ralph Henke, LP-Magazin

A UK reviewer on the vinyl re-issue of Jan Garbarek’s Afric Pepperbird within the Luminessence series

 

Today, the clarity of the recording still arrests attention. So too the breadth and depth of both Garbarek’s tenor sound and the music as a whole. Compare the graduated finesse of the rubato ‘Scarabee’ with the in-part ostinato-underpinned, pumping, floating and piping blasts of ‘Beast’, ‘Blow Away Zone’ and the title-track, which also features some rumbling bass sax.  And relish the Webern-like miniatures ‘Mah-Jong’, ‘MYB’ and ‘Concentus’, all from Andersen’s hand. On ‘Blow Away Zone’ the rock-touched Rypdal sounds closer to Derek Bailey than the adagio Nordic poet he would become, while Christensen tops off a cooking and typically sensitive group-oriented performance with the brief, Dada-like drum and vocal interplay that is the solo ‘Blupp.’

Michael Tucker, Jazz Journal