20.09.2024 | Reviews of the week

Reviews of the week

The new album Unfolding by Louis Sclavis and Benjamin Moussay is welcomed by media in the UK, Belgium, Austria and Germany

 

Aptly titled, this lovely duo album from Sclavis and Moussay does indeed gently unfold through a series of pieces that allow for spontaneity within the framework of the compositions. While the two musicians have spent the last twenty years or so working together in various groups, their decision to perform increasingly as a duo has brought forth a rapport and empathy that allows the musicians to contribute both as composers as well as within the fabric of the music as improvisers. For this recording, Sclavis and Moussay composed all new music. […] both have plenty to say and use space to communicate as effectively as their choice of notes. Moussay’s sotto voce opening to his own ‘Loma del Tanto’ nicely sets up Sclavis’s entry on clarinet in a delicate piece that once again embraces the space that it inhabits. […] An absorbing set.

Nick Lea, Jazz Views

 

Comme souvent chez ECM, voici un disque plutôt inclassable : ‘Unfolding’ qui rassemble le clarinettiste Louis Sclavis, ardent improvisateur, musicien de l’instant, et son camarade pianiste Benjamin Moussay, qui signe l’essentiel des compositions de ce nouvel album très réussi, tantôt séducteur, tantôt intriguant; un disque qui dispense la chaleureuse incertitude qui parcourt les belles aventures musicales.

Pierre Solot, RTBF

 

Der Titel des Albums ist gut gewählt: Der gleichnamige Opener entfaltet in Sclavis’ eloquentem Spiel (cl, bcl) bald elegische Dringlichkeit, bald klingt er nach einem kontemplativen Solo Moussays (p) in feierlicher Gemessenheit aus. Zuletzt sind die beiden französischen Landsleute europaweit im Duo aufgetreten und haben nun im Studio ein 40 Minuten knappes Konzentrat ihrer hellwachen, lyrischen wie auch hochvolatilen kammermusikalischen Kooperation eingespielt.

Klaus Nüchtern, Falter

 

Das taufrische neue Album von Louis Sclavis und Benjamin Moussay heißt ‘Unfolding’, also ‘Entfaltung’. Die Musik, die der 71jährige Klarinettist und der 20 Jahre jüngere Pianist im vergangenen Frühling in Südfrankreich in den Studios La Buissonne unweit des Mont Ventoux eingespielt haben, wirkt sehr frei und frisch und offen. […] Die beiden Franzosen, die aus Lyon und Strasbourg stammen, haben schon in diversen Jazz-Ensembles, auch in größeren Besetzungen, zusammengespielt. Hier im Duo ist die Improvisation besonders direkt und dialogisch.

Jens-Uwe Sommerschuh, Sächsische Zeitung

Another German reaction to the album Imaginary Cycle by Florian Weber

 

Das siebzehn Abschnitte umfassende Werk ‘Imaginary Cycle’ ist in ein Prélude, einen Epilog und vier jeweils mehrteilige Abschnitte mit den Überschriften ‘Opening’, ‘Word’, ‘Sacrifice’ und ‘Blessing’ gegliedert. Das Ensemble umfasst neben Weber die Flötistin Anna-Lena Schnabel sowie Michel Godard, einen Virtuosen auf der Tuba und deren hölzerner, wie eine Schlange gewundenen Schwester, dem Serpent. Außerdem sind die vier Eufoniumspieler des Quatuor Opus 333 und ein Posaunenquartett beteiligt. […] Spiritus Rector bleibt Weber, der am Flügel kanonartige Elemente mit dichten Klangtrauben paart. Aus einer durch großen Mikrofonabstand hergestellten Ferne unterlegen die Hörner flächige Sounds. In den weiteren Abschnitten keimen Assoziationen an sakral anmutende Quartette von Posaunen und Eufonien auf sowie Soloabschnitte für Flöte und Serpent und unterschiedliche Kombinationen dieser Gruppen mit und ohne Piano. Mal schimmern Erinnerungen an Choralsätze durch, mal prägen unorthodoxe Spielweisen den Klang, mal wird es lyrisch und zwischendurch auch wohldosiert geräuschhaft. Das ist kein Jazz, wohl aber eine mit improvisierten Momenten angereicherte Fortführung dessen, was in der Alten Musik, im Barock und der Romantik sowie dem 20. Jahrhundert an Ideen entstanden ist.

Werner Stiefele, Rondo

Acclaim from UK reviewers for the new album Za Górami by Alice Zawadzki, Fred Thomas and Misha Mullov-Abbado

 

This debut release by the sui generis trio of Alice Zawadzki (voice, violin), Fred Thomas (piano, vielle, drums) and Misha Mullov-Abbado (double bass) is an enticing yet resolutely high-toned survey of songs from varying traditions, including the lost language of Sephardic jews, Ladino. The source material’s collection together under the heading of ‘Za Górami’ whose meaning changes, says a note by the musicians, between the more literal – ‘behind the mountains’ – to the more metaphoric, something like ‘once upon a time…’, reveals a deep well of folk-inspired music and poetic lyrics that is drawn upon to create original interpretations that fit the ECM imprimatur like a glove. They also showcase the incredible talents of Alice Zawadzki as singer, co-composer/arranger, translator and instrumentalist, to hitherto unprecedented heights. […] This is partly because the contributions of the other members of the trio, Fred Thomas and Misha Mullov-Abbado, are so unshowy and unselfish, serving the purpose of the music above all. The overall aesthetic is a spare, minimal one but Zawadzki’s impressive vocal range and intensity of expression (in several languages) work, as it were, against the instrumental text, to add a richness and an emotional heft to the music.

Phil Johnson, London Jazz News

 

An extraordinary debut album from a trio of extraordinary musicians who have brought together a multi genre music that encompasses classical leanings (all three participants are from classically trained backgrounds), jazz, improvisation and folk song in a recording that is utterly spellbinding and has the narrative of short stories as its thematic concept. […] The pervading feel of the music is that of a chamber ensemble with an infinite capacity for free flowing interplay between the musicians. All are master improvisers, and their innate ability to listen to each other and react to the subtlest of nuances is what makes this album so special. Everything is beautifully captured and the gentle swell and swoop of Zawadzki’s voice is framed perfectly by Thomas’s piano and drums along with Mullov-Abbado’s rich and warm double bass. […] Closing with the serene reading of the traditional Ladino song ‘Arvoles Lloran por Lluvias’ that breathes with an intimacy that is staggering there is the overriding sense that one has been privileged to be able to share in this exquisite music.

Nick Lea, Jazz Views

 

UK and German media hail Keel Road by the Danish String Quartet

 

The musicians of the Danish Quartet are carving quite a niche for themselves with discs of inventive but quite classically cool arrangements of traditional tunes. ‘Keel Road’ is their third album of that ilk: it’s an ambitious undertaking, but the Danish players pull it off with inspired insights and sheer exuberance. The three Danes and single Norwegian turn to the North Sea for inspiration, and the musical traditions of countries – Denmark and Norway, certainly, but also Sweden, Ireland, England and even the Faroe Islands – linked by that expanse of water. ‘Keel Road’ explores and reveals musical connections between these regions, and also between centuries’ old tunes and often surprising reimaginings from our own times. […] ). It’s a disc of quiet revelations and arrangements that are as exquisitely crafted as they are captivating, performed with abundant spirit and conviction, and captured in warm, close sound.

David Kettle, The Strad

 

Auf der einen Seite der bodenständige Ton der Volksmusik. Und auf der anderen das Streichquartett, als Inbegriff von Kunst und hohem Anspruch. Das kann man als weit entfernte Pole sehen. Aber das Danish String Quartet bringt die Gegensätze zusammen. […] Die Musik wirkt total nahbar. Das ist für mich eine große Stärke des Danish String Quartet. Ich habe nie das Gefühl, dass sich die vier Streicher verstellen, wenn sie ihre Volksmusikarrangements spielen. Es klingt total natürlich. Das gilt für die vorigen Alben der Reihe wie auch für das neue. […] Wie selbstverständlich die Streicher die Volksmusik schwingen lassen, erinnert mich daran, dass sie sich als Jugendliche auf einem Ferienkurs kennen gelernt haben. Der lässige Groove zeichnet sie aus. Aber auch ihr Gespür für die leise Melancholie der Musik. Solche Momente finde ich sehr anrührend. Dieser Hauch von Wehmut liegt auf einigen Stücken. […] Aber der Charakter wandelt sich ständig. Die Musik hält mich bei der Stange. Mit dem lebendigen Wechsel von Stimmungen, den das Danish String Quartet durch seine Arrangements unterstreicht.

Marcus Stäbler, Westdeutscher Rundfunk

The new album Our Time by Trygve Seim and Frode Haltli is acclaimed by reviewers in France and Italy

 

Tout est matière à laisser filer leurs doigts et leurs idées, au gré de fertiles improvisations qui jamais ne perdent le fragile fil d’une mélodie mais toujours tracent une poésie sonore hors des contingences de l’actualité.

Jacques Denis, Libération

 

Qui il livello globale del disco, la sua compattezza, è eccellente, il clima estremamente concentrato, a tratti scuro (fisiologicamente soprattutto quando Seim passa al tenore), ne fa gustare ogni passaggio con sapienza e quasi complicità, naturalmente salvo che non ci si aspetti da ogni ‘prodotto’ di più o meno diretta emanazione jazzistica che ci faccia battere il piede o esprima doti strumentali fuori dal comune.

Alberto Bazzurro, Musica Jazz

The album A New Day by Giovanni Guidi enchants a UK reviewer

 

Guidi is sparing in his use of standard tunes. When he approaches one, he tends to come at it sideways and by stealth, examining its parts individually and fitting them back together according to a scheme of his own spontaneous devising. [… ] ‚My Funny Valentine‘ is the standard similarly anatomised in Guidi’s excellent new album, which finds the trio joined on a few of the seven tracks (the other six are original compositions) by the tenor saxophonist James Brandon Lewis, a New Yorker with a rapidly growing reputation. Lewis fits his playing beautifully into the group’s habitual matrix, adding an extra dimension of careful lyricism. And, as has become customary in Guidi’s series of ECM releases, the album’s cover presents an abstract by another of Ian Rosenfeld’s artists, the French painter Emmanuel Barcilon. A worthwhile partnership all round.

Richard Williams, The Blue Moment

 

The album My Prophet by Oded Tzur is acclaimed in a German daily paper

 

Es sind diese sehnsuchtsvoll-melancholischen Melodielinien, denen man sich einfach nicht entziehen kann. Geradezu meditative Improvisationen sind das, die aus tiefstem Herzen zu kommen scheinen und entsprechende Intensität haben. Dabei kann Tzur mit Nitai Hershkovits (Piano), Petros Klampanis (Bass) und Cyrano Almeida (Schlagzeug) auf Mitstreiter vertrauen, die sich nicht nur von ihm führen lassen, sondern auch selbst in Vorlage gehen. Besonders deutlich Hershkovits, der mit seinem ECM-Debüt ‘Call On The Old Wise’ im vergangenen Jahr für Aufsehen sorgte und beim Konzert in der Hamburger Halle 424 begeisterte. Ohne Frage hat ‘My Prophet’ auch dank ihm das Zeug zum Jazzalbum des Jahres.

Holger True, Hamburger Abendblatt

Another UK reaction to the duo album Outpost of Dreams by Norma Winstone and Kit Downes

 

The variegated albeit unified programme features two traditional items (‘Black Is The Colour’ and ‘Rowing Home’) as well as pieces by Downes (‘El’, ‘The Steppe’, ‘Nocturne’ and ‘In Search Of Sleep’), John Taylor (‘Fly The Wind’), Carla Bley (‘Jesus Maria’), Aidan O’Rourke (‘Out Of The Dancing Sea’) and Ralph Towner (‘Beneath An Evening Sky’). There’s a strong imagistic quality to Winstone’s lyrics (all printed in the sleeve) in pieces which range from the medium-up drive of ‘Fly The Wind’ to the near-atemporal spoken musings of ‘In Search Of Sleep’, rippling reveries of ‘Evening Sky’ and soaring, reflective and building quest for connection and consummation that is ‘The Steppe’. Throughout, Winstone’s intonation, unhurried command and range of phrasing, dynamics and emotional nuance mesmerise, set off beautifully by Downes’s rich yet astute pianism.

Michael Tucker, Jazz Journal

An Italian reviewer on the album Live In Munich by Barry Guy and Jordina Millà

 

Disco semplicemente meraviglioso, uno dei quei piccoli capolavori che nascono quando due eccellenze musicali si incontrano in un frangente magico. Imperdibile il CD, da seguire con estrema attenzione la fantastica pianista catalana.

Neri Pollastri, All About Jazz (Italy)

 

German magazines react to the vinyl re-issue of Pat Metheny’s Bright Size Life within the Luminessence series

 

Die Studiozeit ist begrenzt, Produzent Manfred Eicher euphorisiert, und die blutjungen Musiker sprühen vor Energie. Metheny fühlt sich dennoch gehetzt, das Album in ein paar Tagen aufzunehmen. Den fertigen Aufnahmen hört man weder die Selbstzweifel noch den Zeitdruck an. Im Gegenteil strahlen und schimmern Methenys Melodien  für die Zeit vollkommen untypisch in Melodie und Harmonie, offenen Akkorden und einer allumfassenden Positivität. Das Titelstück sollte sich zu einem der Fixpunkte in Methenys Œuvre entwickeln, zu einem Standad gar, an dem sich Jazz-Gitarristen noch heute abarbeiten. Auchdie ungewöhnliche Kombination mit Pastorius am halsbrecherischen Fretless-E-Bass gibt dem Sound des Trios einen aufregend neuen Charakter. […] Das harmonisch ausufernde ‘Sirabhorn’ demonstriert Methenys melodiösen Kompositionsansatz, kombiniert mit der lyrischen Folk-Sensibilität seiner Heimat Missouri. […] Die Eleganz und Abgeklärtheit, die ‘Bright Size Life’ ausstrahlt, wird Metheny erst lange nach den Aufnahmen bewusst. […] Was das Spiel des virtuosen Bassisten angeht, so hatte Metheny wahrscheinlich nie wieder einen vergleichbar monumentalen Gegenpart wie Pastorius. Zwar hatten die beiden bereits auf einem gemeinsamen ECM-Album mit Paul Bley und Bruce Ditmas zusammengespielt. Erst ‘Bright Size Life’ zeigt aber, was hinter dem oft bemühten Begriff ‘Synergie’ wirklich steckt.

Carsten Sandkämper, Mint

 

Auf ‘Bright Size Life’ spielten der schon damals fantastische Jaco Pastorius auf seinem bundlosen E-Bass und der hochmusikalische Drummer Bob Moses mit dem Gitarristen und Komponisten (sieben der acht Stücke sind von ihm) im Ludwigsburger Tonstudio Bauer  ein zeitloses, mitreißendes Trio-Album ein. ECM bringt es im Klappcover im Rahmen der verdienstvollen ‘Luminessence’-Reihe auf Vinyl klanglich eins zu eins zum Original neu heraus.

Lothar Brandt, Audio