More international acclaim for the recording of C.P.E. Bach’s Württemberg Sonatas by Keith Jarrett
Understated brilliance.
Olivia Giovetti, Van Magazine
C.P.E.’s 6 Württemberg Sonatas are the subject of this 1994 recording; he mentions that even after listening to harpsichord versions, he felt there is still a space for a modern piano rendition. The A Minor Sonata sees Jarrett giving the low and middle ranges an assertive robustness and the upper a lovely, delicate transparency. […] One especially interesting perspective this performance reveals is an almost fortepiano-like quality of the instrument (Jarrett’s beloved Bosendorfer? The booklet doesn’t specify.) Part of this has to do with the piano’s natural temperament but the pianist’s articulation enunciates individual notes, even in the tightest trills. This helps evoke a realistic sound resembling leather hammers hitting the strings.
Azusa Ueno, The Classic Review
Da Jarrett sich nun krankheitsbedingt endgültig vom Klavierspiel verabschiedet hat, ist das Tonarchiv seines Langzeit-Labels ECM gefragt. Und daraus hat man jetzt eine weitere, bislang unveröffentlichte Bach-Einspielung hervorgezaubert. Die 1994 entstandene Aufnahme dreht sich aber nicht erneut um Johann Sebastian, sondern diesmal um den Junior Carl Philipp Emanuel. Und dass sich Jarrett diesem Komponisten und seinen sechs ‘Württembergischen Sonaten’ Wq. 49 widmet, spricht nicht nur für seinen exzellenten Geschmack. Er spielt diese dreisätzigen Sonaten mit der Gewissheit, dass ohne sie der Musikgeschichte mehr als nur etwas fehlen würde. Mit seinem kostbar natürlichen Anschlag feiert Jarrett die Gedankenvielfalt und den Ausdrucksreichtum dieser Werke, die das Erbe der Barockmusik nicht verfehlen und doch schon die Zukunft im Blick haben. Noble Aria-Kunst wechselt sich so bei Jarrett mit pulsierender Unruhe ab. Das Zarte und Empfindsame findet sich bei ihm genauso wie der auf den Hörer überspringende Freudenfunke, wenn Jarrett selbst im Vertrauten den Überraschungstäter Bach entdeckt.
Guido Fischer, Rondo
A leading UK daily on the new album A Time To Remember by Elina Duni
Few contemporary jazz-influenced singers manage to sound so intensely like themselves while drawing on such a variety of genres, languages, and cultural backstories as the Albania-born vocalist Elina Duni. ‘A Time to Remember’ is Duni’s ninth album and second with the UK’s Rob Luft (guitar), Fred Thomas (piano/percussion), and Switzerland’s Matthieu Michel (flugelhorn) – a trio impeccably attuned to her ability to convey intensity with the most delicate yet diamond-bright sounds, cannily improvising in ways that stretch the songs without disrupting Duni’s surefooted control over their shape. […] Duni’s excited gasps on the turns of the skipping Albanian traditional ‘E Vogël’ (‘Little One’) evoke a child’s impetuousness, while the beautiful Charlie Haden ballad ‘First Song’ opens on Luft’s echoing Bill Frisell-like effects, and unfolds in Duni’s softly yearning delivery of the Abbey Lincoln lyrics. ‘Send in the Clowns’, a much-covered tough call for any singer, similarly manifests this fine vocalist’s remarkable capacity for expressing strength and resolve by the most reticent of means.
John Fordham, The Guardian (‘Jazz album of the month’)
A UK reaction to the new album Glimmer by Nils Økland and Sigbjørn Apeland
This is an album of mostly slow, gentle, haunting melodies of an alluring (if inevitably, perhaps, deceptive) simplicity. That said, the combination of fiddle and harmonium is far from limited in terms of tonal and textural variety: there is an airy delicacy here, but also a granite-like solidity; radiant sunlight as well as brooding darkness, and many shades between. In other words, the music feels elemental, timeless; its virtues derive less from ornamentation than from a kind of pared-back purity, a focus on essentials. […] an album of rare honesty and beauty.
Geoff Andrew, Notes & Observations
The new recording of works by Henrik Ødegaard with Vox Clamantis gets praise from media in the US, Switzerland and Germany
Outstanding example of contemporary choral music. Henrik Ødegaard’s sacred compositions are a dreamy blend of modernist and ancient sounds; on this collection performed by Vox Clamantis, the featured pieces are sometimes indistinguishable from Gregorian chant, and at other times are characterized by complex harmony. And often, you get a combination of the two, with simple modal melodies surrounded by a cloud of harmonically denser but still ethereal choral accompaniment. […] Strongly recommended.
Rick Anderson, CD-Hotlist
Arvo Pärt hat vielen Komponisten und Komponistinnen Mut gemacht, zur musikalischen Demut zurückzukehren. In diesem Zusammenhang erscheinen auch die religiösen Gesänge des Norwegers Henrik Ødegaard (*1955). […] Alte Kirchenmusik und norwegische Volksmusik haben ihn geprägt. Manche seiner Stücke gehen kaum über eine mittelalterliche Einstimmigkeit hinaus und verbinden sich denn auch ganz selbstverständlich mit gregorianischen Gesängen. Ødegaard fand sie in alten Manuskripten und erweiterte die Fragmente, teils mit einer herben, aber immer noch geradezu primitive Mehrstimmigkeit. Dabei setzt er diese Mittel sehr dezent ein. Das wichtigste Werk auf dieser CD sind die ’Meditationen über das Fest der heiligen Maria Magdalena in Nidaros’ (dem heutigen Trondheim) – sehr einnehmend. Der estnische Chor Vox Clamantis, bekannt schon aus früheren ECM-Produktionen, trägt das klangschön und schnörkellos vor.
Thomas Meyer, Jazz’n’more
‘O filii et filiae’ ist ein Hymnus aus dem 15. Jahrhundert. Die alte Choralmelodie schmückt Henrik Ødegaard mit Haltetönen und Akkorden. Dabei webt er seine Harmonien behutsam in den einstimmigen Choral hinein, sodass ein farbenfrohes Klanggewand entsteht. […] Ins Zentrum seines neuen Albums stellt Vox Clamantis ein großes Werk von Henrik Ødegaard: Die achtteiligen ‘Meditationen über das Fest der Heiligen Maria Magdalena in Nidaros’. Nidaros, das ist das heutige Trondheim. Ein Manuskript aus dem 13. Jahrhundert liegt dem Werk zugrunde. Zehn Seiten mit Antiphonen, die vermutlich in der Kathedrale von Trondheim gesungen wurden. Die Noten gibt es nur noch als Fragment – und die Leerstellen füllt Ødegaard mit leuchtenden Harmonien aus. Vox Clamantis eröffnet hier einen weiten Klangraum, mit watteweichen Tiefen und strahlenden Höhen. Wie ein Regenbogen schillert die Musik, wenn Ødegaard auf geniale Weise Dur und Moll mischt.
Marie König, Deutschlandfunk Kultur
An Australian reaction to the album Our Daily Bread by Joe Lovano’s Trio Tapestry
This third exquisitely recorded offering from Trio Tapestry – led by saxophonist/composer Joe Lovano, with Crispell and drummer/percussionist Carmen Castaldi – exudes otherworldliness from the outset. It conveys something of the same deep mystery that the late drummer Paul Motian’s trio with Lovano and guitarist Bill Frisell imparted: a sense of the meaning not just being carried in the notes, but in the shadows between them, so more than just the players’ emotions are being exposed. Perhaps their very souls. Lovano is at his peak here. […] Listen to his keening entry on tarogato (a Hungarian reed instrument) on ‘Grace Notes’, which, in its immediacy and intensity, carries echoes of John Surman’s most searing work on soprano saxophone. This is playing to expunge all extraneous thoughts and engender total immersion, with every nuance of timbre and dynamics thickening the impact and reinforcing the truth. […] The saxophonist was used to working without a bass in Motian’s band, and the bass-less format suits Crispell, too, freeing her harmonically, while increasing the open space that lets the oneiric lines she sculpts appear in sharper relief. Castaldi is certainly not one to clutter that space, dancing lightly around the other instruments as he simultaneously deepens the shadows and lifts the buoyancy. […] This is an album to be treasured.
John Shand, Sydney Morning Herald