05.05.2023 | Reviews of the week

Reviews of the week

Acclaim from the UK and Germany for the new vinyl-reissue of Kenny Wheeler’s Gnu High within the newly launched Luminessence series

 

ECM’s new Luminessence series of audiophile vinyl releases from their esteemed back catalogue is a class act all round: thick cardboard gatefold sleeves featuring freshly commissioned liner notes accompany satisfyingly heavy platters whose sound quality is every bit as good as we are entitled to expect from a label with a reputation for crystalline clarity. […] Kenny Wheeler’s ’Gnu High’ is a gold classic from 1976 with a nonpareil band of Keith Jarrett on piano (his last date as a sideman), Dave Holland on double bass and Jack DeJohnette on drums. As Nick Smart’s strikingly insightful notes reveal, this was also trumpeter Wheeler’s breakthrough recording following a period of restless experiment, and his first as a leader for ECM in what was to become one of the great recording careers of both the label and jazz in general. […] ‘Gnu High’ is all of a piece: beautifully apt and emotive Wheeler melodies structured over an extended Side One suite, ‘Heyoke’, and Side Two’s ’Smatter’ and ’Gnu Suite’, and played with dizzying improvisatory freedom and rhythmic bounce by the superstar band. Jarrett’s extended solo on ‘Heyoke’ is among his best ever, while Holland and DeJohnette combine to produce a constantly shifting pulse for Wheeler’s pure-voiced flugelhorn to float over, centring the music with his inimitable sense of melancholy.

Phil Johnson, London Jazz News

 

Wheeler hatte die Gerippe von drei Stücken geschrieben, von denen ‘Heyoke’zu einem 20-minütigen Epos werden sollte, bei dem vor allem Jarretts erhabenes Klavierspiel den Atem raubt. Zu diesem Zeitpunkt steckte in Jarretts Spiel Zärtlichkeit wie absolute Anarchie. Das Resultat im Zusammenspiel mit dem lautmalerischen Ansatz von Kenny Wheeler bildete eine schwer zu perforierende Einheit, so zusammengehörig klingen die Passagen zwischen den Solos der vier Protagonisten. Dass ‘Smatter’, der Opener auf der B-Seite, zum Wheeler-Standard werden würde, hört man der Uptempo-Phrase schon beim ersten Durchlauf an. […] Mit der ‘Gnu Suite’ folgt eine weitere Komposition mit vielen Leerstellen, in der es, wie DeJohnette es sagt, ’viel zu entdecken gab, weil sich jeder aussuchen konnte, was er als nächstes tut.’ Wheelers ECM-Debüt lebt durch die Kollision von Erfahrung und Neugier. Die Energie, die dabei entsteht, hat heute die gleiche Temperatur wie im Rekordsommer 1975.

Carsten Sandkämper, Mint

 

Der Musik hier wohnt etwas seltsam Magisches inne, das sich möglicherweise auch aus dem Staunen über die Gelegenheit ergibt, die ECM mit diesen improvisationsversierten und hochkarätigen Begleitmusikern geschaffen hat. Umwerfend. Die Klangqualität tut ihr Übriges. Ein Pflichtkauf!

Sebastian Meissner, Sounds and Books

The new album Vagabond by Dominic Miller is acclaimed in France, Austria, Germany and Italy

 

Dans ce nouvel opus, Dominic Miller continue de cultiver avec délicatesse son petit jardin acoustique, et si Nicolas Fiszman est toujours là, telle une constante douce et grave, la présence Jacob Karlzon, pianiste-paysagesiste dans la lignée d’un Lyle Mays (figure légéndaire d’ECM) et de Ziv Ravitz, batteur qui sait canaliser et distiller son énergie comme nul autre, fait entrer sa musique dans une nouvelle dimension. […] le guitarist dessine les contours d’un jazz apaisé tout en nuances pastel.

Julien Ferté, Jazz Magazine

 

Jedenfalls rangiert der aus Argentinien stammende Dominic Miller im absoluten Spitzenfeld der Favoriten um den Titel ‘Uneitelster Gitarrist’, wie nun auch sein mittlerweile drittes, von Manfred Eicher produziertes ECM-Album unter Beweis stellt. Mit den acht neuen Eigenkompositionen gelingen ihm dafür wieder wundervolle impressionistische Stimmungsbilder, zu denen er sich während der durch die Corona-Lockdowns bedingten Zwangspausen auf ausgedehnten Spaziergängen durch seine südfranzösische Wahlheimat inspirieren ließ.

Peter Füßl, Kultur

 

Die acht Stücke sind Delikatessen für Feinschmecker nuancenreicher Musik auf der Akustikgitarre. Kompositionen wie ‘Open Heart’ oder ‘Vaugine’, das sich auf ein Dorf in der Provence bezieht, atmen Ruhe und Weite. ‘Clandestine’ und ‘Altea’ bieten dank der prägnanten Rhythmus-Arbeit von Bassist Nicolas Fiszman und Drummer Ziv Ravitz und der Klavierläufe von Jacob Karlzon facettenreichen Groove, während ‘Cruel But Fair’ melancholisch dahinschwebt und ’Lone Waltz’ wie eine Ode auf die Einsamkeit klingt. Entstanden ist ein sublimes Jazz-Album, das auch Freunden hintergründiger Folk- und Popmusik sehr viel Freude machen dürfte.

Jens-Uwe Sommerschuh, Sächsische Zeitung

 

Il lavoro di Miller è effettivamente una sorta di crepuscolare vagabondaggio attraverso un mondo malinconicamente accostumato e rarefatto (…) Potremmo affermare che ‘Vagabond’ è un album suonato in punta di dita, un passaggio in cui la dimensione meditativa, il continuo rimando tra l’Io e le sue riflessioni, si realizza in un insieme bilanciato di interventi emozionali condotto oltre che da Miller alla chitarra, da Jacob Karlzon al pianoforte, Nicola Fiszman al basso elettrico e Ziv Ravitz alla batteria.

Riccardo Talamazzi , Offtopic Magazine

US and French music papers on It’s Always Now by the Ralph Alessi Quartet

 

The quartet balances beauty with friction, as the latter consistently heightens the former. The title track, one of several duets between the leader and Weber, was freshly composed and feels almost skeletal, with the pianist piercing silence with harmonically oblique chords and Alessi transmitting a livewire sense of discovery in real-time. The tension that courses through the album exists primarily in service to an exquisite group dynamic, where every gesture feels meaningfully connected.

Peter Margasak, Downbeat

 

Au centre du jeu: sa complicité quasi télépathique avec Florian Weber, illustrée notamment par cinq brèves plages en duo, don’t trois librement improvisées où l’imagination mélodique inextinguible et la richesse timbrale du trompettiste entrent en parfait  résonance avec le langage harmonique riche et énigmatique du pianiste […] Le tandem contrebasse / batterie vient s’immiscer avec sensibilité et retenue dans cette relation intime, et si l’on retrouve ici et là un écho des rhytmiques complexes chères au leader, ces dernières semblent davantage suggérées que vraiment mises en avant, comme pour  ne pas contrecarrer l’impression d’un grand rubato qui traverse ce disque. Alors, l’album le plus ‘européen’ de Ralph Alessi à ce jour? Entout cas le plus chambriste, les plus impressioniste, le plus mystérieux aussi. On attend la suite avec impatience!

Pascal Rozat, Jazz Magazine

Reactions from the UK and Germany to the album Sphere by the Bobo Stenson Trio

 

While Stenson can groove and burn with the best-exemplified by his work on ’Witchi-Tai-To’, the album he cut in 1973 with Jan Garbarek, Palle Danielsson and Jon Christensen, the discipline of classical music has long meant much to him. […]  A piece by Denmark’s Carl Nielsen featured on 2011’s ‘Indicum’ while ‘Contra La Indecisión’ of 2016 had material by Bartók, Mompou and Satie. ‘Sphere’ extends and intensifies this tendency. The album opens with Danish composer Per Nørgård’s ‘You Shall Plant A Tree’ and closes with a variation on this poised, patient and utterly beautiful meditation. There are two equally affecting pieces, ’Spring’ and ‘Communion Psalm’, from Sweden’s Sven-Erik Bäck (1919-1994), one (‘Valsette’) from Sibelius, and one (‘Ky and beautiful madame Ky’) from the Norwegian Alfred Janson (1937-2019)  – whose own work bridged jazz and classical worlds. […] Likewise the import of swing, most immediately evident in the lovely flowing take on Jung-Hee Woo’s ‘The Red Flower’ but a factor throughout this exceptional album: an album which cannot but recall the words that Nørgård wrote in his youth to Sibelius, when he praised the lyrical strength of music that might encourage ’the open mind [..] to lead a simpler […] and ineffably richer life.’

Michael Tucker, Jazz Journal

 

Stensons luzide Lyrizität sucht nach wie vor ihresgleichen, für sein Klaviertrio gilt das Nämliche.

Harry Schmidt, Jazzthetik

An early US reaction to the new album Our Daily Bread by Joe Lovano’s Trio Tapestry

 

‘Our Daily Bread’ is the third chapter in Trio Tapestry’s discography. Led by the extraordinary saxophonist Joe Lovano, who remains the sole composer for this spiritual musical endeavor, the trio is completed by the resourceful pianist Marilyn Crispell and the enigmatic drummer Carmen Castaldi. They give the best expression to eight new selections that advocate the same freedom and abandonment of those presented in former recordings.

Filipe Freitas, Jazztrail

A UK reviewer on the solo guitar album At First Light by Ralph Towner

 

A recital where luminous legato phrasing serves a considered range of poetic reflection (sample ‘Flow’, ‘Ubi Sunt’ and the title track) as well as the kind of special Towner capacity for finger-clicking, smile-inducing rhythm which marks, e.g., ‘Guitarra Picante’ and ‘Fat Foot’. Unmissable beauty from first note to last.

Michael Tucker, Jazz Journal

Current Concerts
& Events

Dominic Miller is playing almost 50 concerts across the globe in the cominig months

John Scofield and his trio are performing in the US and Asia in April and June. Throughout the year, more solo and quartet concerts are scheduled.

Fred Hersch is touring in support of his piano solo album 'Silent, Listening'